onsdag 8 juli 2009

två vanliga dagar på jobbet.

Tisdag.
Jag i telefon: Guldsmedsaffären, Emma i telefon.
Tant på telefon: Hej, jag var in där angående några skedar igår.
Jag: Jaha...
Tant: Jo, jag var lite osäker på vad jag skulle ha, men nu vet jag.
Jag: Vad bra.
Tant: Det finns nog där uppskrivet i häftet*, på Svensson, en månadssked och en annan.
(jag tittar i häftet, hittar ingen Svensson)
Tant: Jamen det fanns nog där igår, där högst upp på en sida. Svensson.
Jag: Nå jag hittar inte nu, men om du visste vad du skulle ha så kan vi ju söka rätt på det sen.
Tant: Jo, jag har kollat nu att det var stämplat 830 på skeden.
Jag: Jaha, det betyder att den är silver. Fanns det nån annan stämpel?
Tant: Det stod E9 också.
Jag: Det är tillverkningsåret, fanns där kanske stämplat en bild av ett lejon?
Tant: Nej, nu pratar vi nog om nånting helt annat.
Jag: Jaha...
Tant: Är inte hon som jag pratade med igår där, hon där mörkhåriga?
Jag: Nej, hon är ledig idag men hon kommer i morgon.
Tant: Nåmen då ringer jag på nytt imorgon.
Jag: Hejdå.

Onsdag.
Jag i telefon: Guldsmedsaffären, Emma i telefon.
Tant på telefon: Hej, jag ringde igår angående några skedar. Var det dej jag pratade med?
Jag: Ja, men Brittany är här, det var säkert henne du hade pratat med tidigare, ett ögonblick.
(ger luren till Brittany, hon pratar en stund, förstår inte vad tanten pratar om)
Brittany: Är du säker på att du har ringt till rätt affär?
Tant: Ja, Bengtssons.
Brittany: Det här är Guldsmedsaffären.
Tant: Aijaa.
Jag: Hejdå.

* Vi har ett häfte där vi skriver upp hur vi graverar skedar folk samlar på. Reds. anm.
(alla namn är fingerade)(utom mitt)

Inga kommentarer: