söndag 17 november 2013

skillnaden på ansjovis och ansjovis.

Som den äventyrliga person jag är har jag tillbringat helgen med att forska i ämnet ansjovis, en forskning som har fått min tillvaros grundvalar att skaka på ett sätt som inte skådats sen jag fick reda på att min klasskamrat aldrig serenaderade vår lärare med Jag vill vara din, Margareta i högstadiet som jag trott. Vad har ni gjort i helgen?

Det jag lärt mig är bland annat detta: det finns en fisk som heter ansjovis, men det är inte den vi äter när vi äter ansjovis, utan inlagd skarpsill. När vi äter Janssons frestelse äter vi vanligen varken ansjovis eller skarpsillsansjovis, utan ansjoviskryddad sill. Som om inte detta vore nog heter inlagd ansjovis (inte att förväxla med inlagd skarpsill, det vill säga ansjovis) sardeller och förr i tiden kallades skarpsill inlagd i tomatsås sardin (inte att förväxla med fisken sardin). Min favorit är skarpsillen, för den heter Sprattus Sprattus Sprattus på latin.

Inspirerad av min lillasysters studieteknik har jag gjort en s.k. vessaplansch för att belysa ämnet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

imponerande logik/p

Anonym sa...

Detta är omskakande information. Och Sprattus Sprattus!? Är det på riktigt!?

A-M

delpheena sa...

A-M, JA! en av skarpsillsraserna heter dessutom sprattus sprattus sprattus.

Anonym sa...

JAA! vessaplanscher har fått en break-through! /L