onsdag 19 april 2017

J'ai un problème avec le chauffage.

Jag var nyss hemma i fosterlandet på visit och ba "alltså Finland, sysslar du fortfarande med köld och snö, hemma på vår gata i stan är det typ trettio fyrtio grader minst" som värsta sortens expat. Så självklart kommer jag då tillbaka och får sitta på kontoret insvept i filt, vantar, yllesockar och ändå frysa*. Och självklart har värmesystemet i min lägenhet gått bananas under tiden. That'll teach her.

En bieffekt av att bo i ett konstigt land och hyra lägenhet av en person man aldrig träffat: det är svårt att veta vem man ska ringa när nåt går fel. Men jag testade att ringa till mäklaren, som ändå är den närmaste kontakt jag har till ägaren. Det finns nåt slags fastighetsskötare, men jag har efter ett år och tre månader inte lyckats fundera ut vad de egentligen gör, förutom då att lägga namnskylt på dörrklockan utan att veta vilken knapp det gäller. 

När jag säger "ringa till mäklaren" menar jag naturligtvis "angsta i två timmar och försöka mentalt peppa upp sig till att ringa ett samtal medan pulsen stiger, svetten lackar och magen börjar värka, och sen slutligen ringa till mäklaren". Men det är kanske underförstått. Som en parentes kanske ni undrar hur jag lyckades jobba med kundtjänst på telefon i fyra år, men det är inte så farligt att svara i telefon. När företaget började med sin policy att alltid ringa upp kunder som tog kontakt på e-post sparkade jag dock hysteriskt bakut, och inte enbart för att jag faktiskt anser att det är dålig stil och att jag själv absolut inte skulle se det som god kundservice. Slut på parentes.

På mäklarfirman visste de berätta att man ju faktiskt borde låta serva sitt värmesystem en gång i året så det borde jag ju ha gjort för flera månader sen. Men damen var vänlig nog att skicka mig ett telefonnummer att ringa i alla fall. 

Sisådär fyra timmar senare ringde jag numret och frågade försynt utan större hopp om ett jakande svar om personen möjligen pratade engelska. Nånej. Men man är ju inte tolv procent flytande på franska för ingenting, så jag gav mig in på en förklaring av mina problem. Efter en mening hade vi redan etablerat den typen av relation där man avslutar den andras meningar. Jag sa att min värme är typ sönder, och han föreslog att jag kanske önskade att han skulle reparera den. Vi förstod varandra precis. Eller, typ tolvprocentigt i alla fall. Men eventuellt har jag fungerande värme imorgon. 

* Om du har misstänkt att EU slösar bort dina skattepengar på att värma upp kontor åt sina anställda, frukta ej, min vän. Vi har inte ens varmvatten att tvätta händerna i på toaletten (true story).

Inga kommentarer: