lördag 24 juni 2006

backstreet's back. eller jag.

Efter diverse datorhaverier, utlandsresor och allmänt sommarlov är jag tillbaka med ett blogginlägg. Idag är det midsommardagen och solen skiner ute. Midsommarafton spenderades med god mat, goda vänner och gott skratt förlänger livet. Veckan innan spenderades på bilresa i våra västra grannland, innefattande (men inte uteslutande) kusins bröllop, som blev ack så vackert trots att bruden var allvarligt sjuk och inte hade ork att lyfta huvudet från kudden två dagar innan. Resans temaord blev "kumurin" samt "faksur". Och nu snackar vi faktiskt varken finska eller isländska, det är gammal hederlig hankmodialekt, min mammas modersmål som definitivt borde föräras en egen ordbok (för vem skulle annars förstå det?). Apropå finska tycker jag att det är jättekonstigt att 'fält' kan heta "tanner" på finska, det passar ju sig inte alls. Fröjden med det finska språket är ju att man kan räkna med att lägga till ett -i i slutet (eller eventuellt -lainen) och så låter det finskt, och nu plötsligt kommer nån och säger att slagfält heter taistelutanner. Jag förstår bara inte. Min tillvaros grundvalar vacklar. De har gjort det en hel del på sista tiden.

Inga kommentarer: