söndag 7 juni 2009

främlingsfientlighet.

För ett par nätter sedan var det inbrott i en grannaffär i stan. En kund som kom in morgonen efter kommenterade att vi hade tur som inte behövde byta fönster, "Och fler skulle de vilja släppa in". Det är skrämmande hur kort steget är till sådana kommentarer. Helt utan grund antog hon att brottslingarna var utlänningar (det var de inte), och hon är ju inte precis ensam heller. Skamligt nog får jag medge att jag inte sa emot henne; det var så obehagligt och jag visste inte alls vad jag skulle säga. Men vad är det för fel på människor egentligen? På riktigt? Att Soini fick överlägset flest röster i EU-parlamentsvalet är bara så skrämmande. Inte är jag heller fördomsfri, och visst finns det problem med integration o.s.v. men det är ju ändå människor vi pratar om. Bara vanliga människor.

Inga kommentarer: