måndag 14 juni 2010

livet, ni vet.

Livet är ganska förutsägbart just nu: jag cyklar till jobbet, graverar lite, försöker prångla på diverse kunder diverse prylar, sitter och gäspar lite, dricker kaffe, svamlar med kollegerna, svär över datorprogram som är långt ifrån funktionella, betjänar nån kund som kommer inrusande just innan stängningsdags och låser sen och cyklar hem. Och så sätter jag mig och tittar på fotboll, och läser lite Valda verk av T.S. Spivet mellan varven - en sån där bok som jag helst skulle sova med under huvudkudden - och sen var det slut på den dagen.

Fast idag har jag varit ledig, och flängde iväg till grannstaden i norr med mamma på en spontanutflykt. Jag inhandlade bland annat en bok om finska vinterkriget och ett neongrönt bälte. På tal om grannstaden i norr: jag brukar ibland ta till begreppet utrotningshotad art om finlandssvenskarna, men det är rätt sällan jag lägger något allvar i frasen. Nu känns det dock så. Säga vad man vill om politiker, men de har i alla fall makt att styra och ställa en del, om de vill. Och det verkar som att de vill.

Nåja. I helgen körde jag ett varv till Vasa för att fira R:s fil.mag. Jag hade tänkt infoga en bild här av den stolta examinanden mot fonden av en lagom regndrypande syrenbuske, men, eh. Låt oss säga så här: vissa andra nästan-fil.mag.er kanske är mer Mr MacBowmont än du med sin nya dator, och har inte riktigt listat ut hur man ska bära sig åt för att inte ladda upp hela iPhoto-biblioteket när man i själva verket bara vill ladda upp en bild. Så ni får föreställa er bilden för ert inre sinne.

På tal om fotboll, förresten: Italien - Paraguay, nu. Så so long, amigos. Eller som man säger i Italien: buongiorno principessa!

Inga kommentarer: