onsdag 21 december 2011

kundbetjäning 101.

Vissa personer verkar vara gjorda för kundbetjäning. Jag är det inte, men man lär ju sig genom att försöka. En sak som blev tydligt rätt snart efter att jag började på mitt nuvarande jobb är att det lönar sig att undvika ord som troligen och borde och förmodligen. 

Ett annat sätt att lära sig på är enligt hurdan betjäning man själv får, och hurdan service man uppskattar. Jag har haft anledning att vara i kontakt med ett företag i upprepade repriser (ni minns paketet jag väntat på i 57 dagar? Vi är nu uppe i 90). Alla som svarat mig därifrån har robotlikt upprepat beklagande fraser, men ingen av dem har svarat på direkta frågor. Jag förstår väl att man inte svarar på frågan om beställningen har försvunnit i ett svart hål, men när man uppmanar kunden att gå till postkontoret och fråga om paketet finns där och sen inte svarar på frågan om det finns nån uppföljningskod man kan uppge på sagda postkontor, så är det lite mer svårt att förstå. Lektion ett i kundbetjäning: lyssna på kunden, idiot.

Inga kommentarer: