söndag 18 november 2012

en historia om fläcken i taket och vad som hände sen. (based on a true story)

Det började med en fläck i taket. 

Så småningom blev fläckarna fler. Så jag ringde fastighetsskötarna, som kom och tog sig en titt och funderade att det kanske är regn som smugit sig in under den ovanligt regniga sommaren. Men det är nog inget att bry sig om.

Så jag gick vidare med mitt liv. Gick till jobbet, åt, sov, sneglade emellanåt upp mot kökstaket och funderade på om just dendär fläcken hade funnits förr eller inte, funderade på om mitt tak kunde användas som rorschachtest. 

Och så kom kvällen då jag noterade att en fläck såg ovanligt otorr ut. Och så kom morgonen därpå, när jag konstaterade att det fanns en liten våt fläck på mitt köksgolv, och att direkt ovanför höll en vattendroppe långsamt på att bildas. 

Så jag ringde fastighetsskötarna, som kom och tog sig en titt och konstaterade att vattnet är alldeles för smutsigt för att vara regnvatten. Så en rörmokare skulle genast komma på besök till grannen ovanför, vars avlopp var igenstockat, och det skulle nog lösa saken.

Och så kom jag hem från jobbet och noterade en ovanlig odör när jag kom in genom dörren. När jag gick in i köket noterade jag först en massa svarta prickar på golvet, sen att diskhon var full av vatten. Först när jag redan ringt och meddelat om detta följde jag spåren in i vardagsrummet, där jag möttes av en swimmingpool. Först tänkte jag att det kan ju vara lite lyxigt, men sen tänkte jag att det är rätt opraktiskt att ha en sån just i vardagsrummet, och dessutom bestående av vatten som grannen redan har använt. Man vet ju aldrig hur smutsig grannen är. 

Så jag skurade och torkade, tills en tiolitershink var full av upptorkat vatten och jag knappt kunde gå följande dag på grund av träningsvärk i benen. Jag blev färdig lagom tills rörmokaren kom och knackade på dörren. Så fixade han mina rör, och så gick han ner och fixade grannen nedanförs rör, och så grannen därinunder, för problemet bara flyttade på sig vartefter.

Men det fortsatte att droppa från taket. 

Och jag upptäckte att vattnet hade runnit igenom alla kökslådor, och jag diskade och skurade och slängde bort. Och en dag när jag kom hem upptäckte jag att någon hade borrat två hål i mitt golv. Och när jag ringde och frågade om vad som står på fick jag veta att tre andra gubbar hade varit på besök hemma hos mig, som gubbar har en tendens att göra allt emellanåt. 

Men det fortsätter att droppa från taket. För ingen vet varför. Så ingen vet vad de ska göra. Men jag ska ha en trevlig helg ändå.

P.S. Om man ska ta fram något positivt i historien så verkar inomhussjöar vara ett utomordentligt uppväxtklimat för bananflugor. 
Ja, inte positivt för mig då, men för dem. D.S.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man måste ju bara både gilla och ogilla det här. Gilla en god historia och ogilla själva händelseförloppet.


A-M