onsdag 20 mars 2013

campus allegro.

Jag och cirka en miljon andra gick idag en guidad rundtur i det nya Campus Allegro, som invigs med buller och bång hela den här veckan. Det är superfint. Det som slog mig mest (förutom att det är synd att man inte är studerande längre), är att det faktiskt verkar finnas utrymme för de människor som ska röra sig där på en daglig basis. Kvarteret är planerat för att leva i och verka och skapa och inspireras. 

Under min studietid har jag nött betonggolvet i två nybyggda och/eller nyrenoverade byggnader. När jag började studera i Åbo hade humanistiska fakultetens nya hem Arken nyligen blivit färdigt. Det var fint och ståtligt, om jag ock aldrig förstod ringbrynjan som användes som tapet. Men det kändes ganska industriellt, och de som studerade där fick inte själv sätta nån prägel på omgivningen, eftersom allting skulle godkännas av arkitekten. Jag vet inte hur det är nu; jag tänker mig att det kanske mjukats upp med tiden, men nån humanism kunde man åtminstone inte då känna av i väggarna. 

Så kom jag till Vasa, där Fabriken var nyrenoverad (eller till vissa delar höll på att renoveras). Byggnaden i sig är i viss mån rätt lik delar av Allegrokvarteret, och visst kan man väl känna historiens vingslag i vissa vrår. Men det är korridorer och salar som understöder regeringens strävan att få ut studeranden därifrån så fort som möjligt. Det är ett ställe dit man kommer för att gå på föreläsningar, och sen gå därifrån. Det finns inga naturliga mötesplatser, rum där man kan trivas, umgås. Naturligtvis är det ju studierna som är huvudsaken med ett universitet. Men samtidigt är studielivet - eller borde kunna vara - mycket mer. Det kanske är en pretentiös och förlegad tanke i ett samhälle där humaniora sorteras som b-klasskorv, men borde det inte finnas utrymme för människor också?

Så även om det kan tyckas vara en självklarhet att konst och musik är konkret och fysiskt närvarande på ett campus där man studerar konst och musik, så är det faktiskt inte det. Och därför tycker jag att det är så fint att man valt att satsa på ett campus som får leva.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressanta reflexioner!!
/m