söndag 4 augusti 2013

pohojalaaset polttarit.

Jag var på möhippa till min forna studiestad igår. Festföremålet är inte till sin natur speciellt mycket för det där med att stå i centrum och skämma ut sig, så vi satsade mer på att hon skulle trivas istället. Dagen började med hotellfrukost (väckning: kl. 6:00), och fortsatte med ridning på islandshästar (jag agerade fotograf och kan därmed också gå idag). Ett stort kudos till stallinnehavaren som gav sig ut på terrängridning med ett gäng damer vars erfarenhet varierade från att aldrig ha ridit till att sporadiskt ha suttit på en häst för tio år sedan. 

Denhär snubben var ungefär lika stor som en tax.

Dagen fortsatte sedan med sushipicknick, där vi även ägnade oss åt lagtävlingar, som att knyta en slips (mitt lag vann eftersom jag var den enda som faktiskt kunde det) eller ordförklaringsspel på österbottnisk finsk dialekt (mitt lag vann, vilket may or may not ha varit min förtjänst. Spoiler alert: det var det inte). Mot kvällen åkte vi till sen ut till havet, där bruden fick ansiktsbehandling och massage, vi grillade och badade bastu. Traditionsenligt slog vi även bruden med en björkkvast, tvingade henne att sitta på granbarr, gav äktenskapsråd (man vill ju sprida sin erfarenhet om att vara gift) och tvagade henne med salt, mjöl och honung.

Såhär ser jag ut när det är meningen att jag ska förklara något
av orden på kortet och inte förstår vad ett enda betyder.

Inga kommentarer: