lördag 19 januari 2008

auditioner.

Jag känner mej väldigt stereotypiskt kvinnlig när jag skriver det här, men it wasn't what she said, but how she said it. Eller vad hon inte sa, snarare. Hon sa inte "Unfortunately we just don't have time for you". Hon sa inte ens "Oh yeah, you majorly suck, so we don't want to waste resources on you". Det hon sa var "Oh Emma, hi! We scheduled you for group lessons with professor X, she'll call you this weekend. Goodbye." Som om det var det jag ville från början. Som tur är, kan man ju skylla allting på att hon är amerikan. Det bortförklarar det mesta. (Även om jag har fått höra att finländare inte ens är mänskliga, och att jag gjorde ett dåligt val att bli en sån.)

På måndag har jag pianoaudition och med mina talanger lär jag lyckas misslyckas med det också och hamna i gruppterapi. Då åker jag härifrån.

DISCLAIMER: Detta är ett skämt, så nej, mamma, jag är inte alls överdrivet pessimistisk. Det går säkert jättebra och läraren undrar säkert varför ingen har upptäckt mina enorma talanger tidigare. Dessutom är pessimism ett av de värden vi finländare uppskattar högst, det har jag lärt mig på universitetet i interkulturell kommunikation. Sådetså.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast group lessons i solosång låter inte alls så dumt! Man lär av varandra och får genast också vana att uppträda för andra. Don't you think?

A-M

Anonym sa...

Va det inte så enkelt att du inte har sång som huvudämne o därför blir det inte solosånglektioner?
Ang. finländare o pessimism, dags att ändra på såna fördomar (eller kanske man kunde dra dem inför domstol)!
/m

delpheena sa...

nä, det var lite det jag menade också med "it wasn't...", int har jag nånting emot grupplektioner och jag förväntade mej det också, men hon kunde ju i alla fall ha sagt nånting. tycker jag.
mamma, det lärde jag mig på vaasan yliopisto av terttu harakka.

Anonym sa...

jaså, det var värst!
Jag har en teori om mandarinerna också, den har bara inte velat fastna på nätet.
Teorin är att den lilla pojken finns med upp i året o syns ibland, tänk bara en 9-årig pojke som tycker om en flicka, han visar det ofta på liknande sätt, kanske då inte just mandariner, men i alla fall...
/m