onsdag 30 januari 2008

skämt på skämt.

+15 grader en dag och -10 nästa. Hello from Kansas.

Jag började dagen med att debattera vilket som kom först - slaveri eller rasism. Sen prickade jag utan svårigheter (eh, hoppas att det är rätt också) in ett antal stater på en tom karta (upptäckte btw att min ramsa hade vissa tillkortakommanden - jag hade glömt bort Connecticut). Och så världslitteratur, där läraren nu tre gånger i rad har sagt att vi ska avsluta kinesiska Peach Blossom Fan den dagen och gå vidare till Moliéres Tartuffe. Det är meningen att vi ska få färdigt Tartuffe nästa gång; vi har inte ens börjat. Haha. Vilket skämt. Så öva lite piano, och sen lunch med John & Jordan och ett antal problem gällande allt från den globala köttproduktionens eventuella fortlevnad till JellO. Nu ligger dagen öppen framför mig, rosig och fager och allt det där. Jag tror jag ska gå och sova...

Till sist, ett jätteroligt skämt som lingvistikprofessorn berättade:
Det var en gång en lingvistikklass, där professorn pratade om negationer. I vissa språk, till exempel engelska, gör två negationer meningen positiv. I andra språk, till exempel spanska, gör två (eller tre, eller fyra) negationer meningen negativ. Men det finns inget språk i hela världen där två positiva* delar av en sats skulle göra den negativ. Varvid en elev sa:
- Yeah right.

* Vad är motsatsen till negation? Position låter inte riktigt rätt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Torde inte vara lätt att veta hur man ska klä sig i såna förhållanden! Kan det också vara -10 på morgonen och +15 på eftermiddan?
/m

delpheena sa...

det har jag int varit med om, men int sku det nu å andra sidan förvåna heller så värst...