torsdag 22 oktober 2009

to go the extra mile.

Scenario 1:
Kund: Hej, jag skulle vilja ha smycket X, har ni det?
Expedit: Nej, tyvärr.
Kund: Okej, tack och hej.

Scenario 2:
Kund: Hej, jag skulle vilja ha smycket X, har ni det?
Expedit 1: Nej, tyvärr, men vi kan säkert skaffa det, om du ger dina kontaktuppgifter så ska vi kolla upp det.
Kund: Okej, fint!
Nästa dag:
Lapp från den lediga expedit 1: Beställ smycke X.
Expedit 2: Ööh - va?
Expedit 2: Varifrån ska man beställa det här?
Expedit 3: Vet ej.
Expedit 2: Kul.
Expedit 2 ringer till företag Y.
Expedit 2: Hej, har ni smycke X?
Säljare 1: Öh, nej.
Expedit 2: Okej nå tack ändå, det var bara så att min kollega o.s.v.
Säljare 1: Vänta lite så ska jag kolla om jag hittar nåt.
Säljare 1 googlar typ.
Säljare 1 hittar inget.
Expedit 2: Tack och hej.
Expedit 1 kommer in och hälsar på.
Expedit 2: Varifrån ska man beställa smycke X?
Expedit 1: Vet ej. Kanske företag Y. Kolla på nätet.
Expedit 2 kollar på nätet. Läser att smycke X är designat av designer Z vars smycken tillverkas av företag Y och företag N.
Expedit 1: Nå ring dit då, hejdå.
Expedit 2 läser att företag N bara tillverkar klockor.
Expedit 2 ringer till designer Zs företag.
Expedit 2: Hej hur får man tag på smycke X?
Säljare 2: Vet ej. Men säljare 3 kan veta, ring henne.
Expedit 2 ringer säljare 3.
Expedit 2: Hej hur får man tag på smycke X?
Säljare 3: Det får man inte egentligen, det säljs bara i vår affär i Hufvudstaden.
Expedit 2: Kul.
Säljare 3: Men ge min mejladress åt kunden så fixar jag ändå.
Expedit 2: Tack och hej.
Expedit 2 ringer till kunden, ger mejladressen.
Kund: Tack och hej.

Expedit 2 till publiken: Får jag lön för det här?