måndag 4 juli 2011

hej jag heter emma och jag är arbetslös.

Det händer rätt ofta att folk, när de frågar vad jag gör och jag säger att jag är arbetslös, kommenterar nåt i stil med "arbetssökande, menar du" eller "du menar mellan två jobb". Jag vet inte riktigt vad det beror på. Är det för att arbetslöshet är så stigmatiserande att man helst undviker den termen helt, att det inte är politiskt korrekt att vara arbetslös? Är det tänkt som nån slags tröst, för att jag inte ska känna mig dålig? 

Jag tycker det är lite lustigt. För de vet ju (oftast) inte om jag verkligen är arbetssökande. Såvitt de vet så kan jag ju faktiskt ligga hemma på soffan och vara tillfreds med att leva på socialbidrag. Kanske försöker de bara försäkra sig om att jag faktiskt söker jobb, och inte bara snyltar på samhället för att jag är lat?

2 kommentarer:

Anonym sa...

säg istället att du är på semester, frågar dom då från vad så kan man ju säga arbetslivet.

delpheena sa...

detdär är ju bara ännu en variant av samma sak. varför har folk så svårt att bara acceptera meningen "jag är arbetslös"?