fredag 20 april 2012

symmetri vs. estetik.

Ibland står man inför sånadär avgörande tillfällen här i livet, då man tvingas göra val som får en att på djupet tänka igenom sina värderingar, vad man tror på och vad man prioriterar. Vad är egentligen viktigast för mig? Vilka värden baserar jag mina val på? Dessa stunder kan få en att se på sig själv på ett helt annat sätt, och kan lära en nya saker om sig själv; kan få ens tillvaros grundvalar att vackla.

Ganska ful.
Ganska fina.
Ett sådant tillfälle inföll till exempel häromveckan när jag skulle beställa dedär två första Hungerspelsböckerna. Jag hade den tredje från förr, den förhandsbeställde jag innan den kom ut och köpte följaktligen den enda versionen som då fanns. Och inte för att döma boken efter pärmen, men den är rent ut sagt ganska ful. 

Men nu när jag skulle beställa de två andra tvingades jag rannsaka mina prioriteringar. Nu har de ju getts ut i flera olika versioner, så vilken skulle jag välja? Jag är ett stort fan av symmetri och konsekvens, vilket skulle tala för att jag skulle fortsätta med samma serie som den jag redan hade. Men jag är också estet, vilket skulle tala för en version med finare omslag.

Några livsomvälvande sekunder senare hade jag valt estetik framom symmetri, och även framom ekonomi (de var tjugo cent dyrare). Så ytlig är jag.
 
Som kuriosa kan nämnas att jag stod inför samma val när jag skulle köpa sista Harry Potterboken. Då valde jag symmetri ("barnomslaget") framom estetik ("vuxenomslaget"). Men i det fallet handlade det också om kvantitetens grupptryck. Då var det ju 6 mot 1, nu var det ju 1 mot 2. 

Inga kommentarer: