söndag 24 januari 2016

en vecka som anställd på kommissionen.

Man kan kanske anta att min tystnad under den senaste veckan beror på att jag haft fullt upp och stupat av trötthet så fort jag kommit hem om dagarna, slut i luvan av allt nytt. Det är inte helt fel; nya saker har det inte rått någon brist på, men jag har fått en mycket mjuk start. Min första dag såsom anställd på kommissionen tillbringades på en introduktionsdag tillsammans med andra i samma situation. Fast 'samma situation' är lite fel uttryckt, med tanke på att många av de andra hade jobbat här en kortare eller längre tid redan, t.ex. som frilans eller med tillfälliga kontrakt. Just det var å andra sidan positivt för mig, för efter att ha fullproppats med diverse information om allt från sjukförsäkring till pension på förmiddagen spenderade vi eftermiddagen i diskussionsgrupper, främst kring temat transitions. Det gav mig en chans att få höra erfarenheter av allt möjligt man kan stöta på såhär i början och var mycket bra. 

Den andra dagen blev till en början lite knölig, då det schema jag fått tydligen inte stämde med det jag borde ha. Men det gick bra ändå, och resten av veckan har förlöpt smidigt men inte överdrivet betungande med alla möjliga informations- och installationsgrejer. Alla på avdelningen där jag ska jobba är jättetrevliga och mycket av det praktiska har löst sig, eller är åtminstone på gång. Jag har i alla fall fått mitt internet installerat, och i fredags kom flyttlasset med mina saker. Helgen har därmed gått åt till att packa upp och organisera och fixa. Det är givetvis fortfarande ett totalkaos, men lådorna har minskat rejält i antal och för varje sak som kommer på plats känns det som att jag mer och mer faktiskt bor här.

Inga kommentarer: