söndag 17 januari 2016

en vecka som brysselbo.

För en vecka sedan, nästan på minuten när, anlände jag till Bryssel. Jag har bott här i en vecka nu, och missat returflyget hem med flit (köpte tur-returbiljett eftersom det blev ca 1200 euro billigare än en enkelbiljett). Och imorgon börjar jobbet. 

Under min första vecka har jag lyckats med att få nycklarna till min lägenhet, skaffa telefonabonnemang, bankkonto och försäkring, beställa internet och tvättmaskin, köpa en säng och ett par lampor, och lära mig rätta knycken så att jag slipper både in och ut genom dörren varje gång och inte måste gå runt bakvägen. Besök av mina föräldrar har jag också haft, med vilkas hjälp och moraliska stöd jag tagit mig igenom Ikea, samt ätit musslor och testat den sicilianska runt hörnet.

Eventuellt vet jag också vilken postlåda som är min, men det är inte så säkert. När jag flyttade till USA fick jag i början en föreläsning om konsten att adressera ett brev, och att det inte räcker med att skriva "Bakom sportplan" och vänta sig att det ska komma fram. Belgarna verkar hålla sig mer till den senare skolan. Jag frågade på förhand av mäklaren vad exakta postadressen var, men de visste inte så noga. När jag frågade på nytt efter att ha skrivit under kontraktet ombads jag testa mig fram för att se vilken postbox min nyckel passade till. Men det är väl inte så farligt. Vid andra trappuppgången finns en pafflåda som tycks vara hem för brev som inte kan förpassas till någon viss postlåda, så där kan man rota och se om man hittar något som råkar tillhöra en. 

Ännu finns det mycket praktiskt och byråkratiskt och logistiskt att fundera på, och mer lär det bli vartefter att jag lär mig om hur saker och ting fungerar. Fördelen med all annan cirkus är ju att jag inte ens har hunnit bli nervös inför morgondagen, med allt vad den kan tänkas innebära.

Inga kommentarer: