fredag 29 januari 2016

laying down the law.

Senaste nytt från Emmas liv: Nu har jag till och med fått börja översätta. Som en enkel, no-pressure förstatext fick jag börja med lagtext. För det är ju inte så viktigt. 

Skämta ba. Fast inte egentligen. Men den typen av text är så standardiserad att det är mer att följa reglerna än att göra något själv. Och ni behöver inte oroa er för att jag ska ha orsakat några alltför stora diplomatiska kriser, min mentor var med mig genom varje knapptryckning. Efter det har jag gjort några texter till, där jag faktiskt också idkat lite översättning. Och idag på eftermiddagen satt jag och pluggade utformning av gemenskapslagstiftning, så nu vet jag allt om skillnaden mellan träda i kraft, bli gällande och börja att tillämpas.

Igår kväll hade vi afterwork tillsammans med svenska översättarna på rådet. Vi var bara tre Pedersörebor, två av oss från Sandsund. Ja, och en vars fru är hemma från Jakobstad. Det var riktigt trevligt, och nu kan jag säga att jag kan koppla ihop namn med ansikte med åtminstone tjugo procent av mina kollegor.

1 kommentar:

Anonym sa...

roligt att du kommer in i gänget. otroligt välrepresenterat från jeppistrakten!
/p