söndag 13 mars 2016

leka detektiv.

I hotmejlet jag nämnde i förra inlägget fick jag veta att polisen skulle komma på besök nästa gång inkommande vecka. Så jag hade inget annat val än att försöka få någon reda i frågan idag, medelst mycket avancerade detektivmetoder. 

Det finns två ringklockor som helt saknar information, och tre stycken som saknar namn, men har siffror. Eftersom dessa siffor - 1.3, 2.2 och 2.3 - rimligtvis torde motsvara lägenhetsnumret valde jag bort dem och började med att trycka på den ena tomma ringklockan. Ingen svarade, men det betydde ju inte nödvändigtvis någonting. Det skulle ha underlättat att involvera en annan person i undersökningen, och jag hade tänkt utnyttja en kompis för detta ändamål men han fick förhinder. 

Till plan b: videokameran. Jag satte igång datorns kamera, sprang ner, tryckte på knappen, sprang upp igen, spelade upp filmen för att se om det hade ringt, satt igång kameran på nytt, sprang ner, tryckte på den andra tomma knappen, sprang upp igen, spelade upp filmen för att se om det hade ringt, konstaterade att nej. Belgisk brist på logik i all ära, men jag höll ännu fast vid tanken att 2.3 inte kunde motsvara lägenhet 4.5. Så jag började jämföra namnen på ringklockorna med namnen på postlådorna. Alla hade en motsvarighet förutom ett, så jag försökte med det istället. Till saken hör att både mäklaren och fastighetsskötaren föreslagit att jag kan kika efter namnet Friedrich, eftersom den som bodde här tidigare hette så. Så jag hyste inte jättestora förhoppningar när jag tryckte på namnet Liu Jia. Men lo and behold om inte filmen om min tomma lägenhet denna gång hade lite action i sig! 

Så att. Sånt sysslar vi med i Bryssel om söndagseftermiddagarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja, heja! Vilket spännande söndagsprogram :) Fåse om det underlättar processen med att få namnet på dörren. Kanske inte.

A-M