torsdag 3 mars 2016

tillbaka till vardagen.

Idag var jag tillbaka på kontoret igen. Det var jättekonstigt. Praktikanten jag delat rum med har åkt hem och en ny hade börjat igår. Och det var knappt så jag kom ihåg hur man gör när man översätter. Och sen började larmet tjuta och vi fick utrymma byggnaden. Fast no worries, det var inga terrorister, bara nåt brandlarm som gått bananas eller nåt. Och snabbt var jag tillbaka i rytmen igen.

Kursen fortsatte alltså i måndags, då med information om karriär och etik och sånt. En del av det där karriärjoxet känns inte så relevant för mig personligen, till exempel det att kommissionen är en bra arbetsplats på det sättet att om man känner att man börjar kunna jobbet utan och innan kan man söka sig till ett annat generaldirektorat för att hålla motivationen uppe och karriären på stigande. Det rekommenderas faktiskt att man byter nu och då, typ fem år på ett ställe eller så. Som översättare är det ju inte riktigt samma sak. Fast å andra sidan får vi ju översätta texter från alla dedär olika områdena så det är ju lite som att byta arbetsplats varje dag utan att ens behöva stiga upp från stolen. Den största utdelningen av den föreläsningen var i stället de andras reaktioner, då de upplevde att föreläsaren hade varit så negativ och deprimerande. Jag märkte ingenting. Hon var förstås finsk. 

Av etikdelen drar jag slutsatsen att jag borde låta mitt företag gå i graven. Jag måste ännu fråga upp om saken, för det var en del som jag inte helt förstod, men det verkar osannolikt att jag ska få göra några random illustrationsprojekt vid sidan om, vilket jag åtminstone hade tänkt lämna dörren öppen för. Men vi får se. 

Igår besökte vi Parlamentarium, och rollspelade parlamentariker. Det var ganska roligt, men jag skulle inte vilja vara parlamentariker. Sen gick vi över till parlamentet och åt lunch där. Matsalen hade mycket större utbud än vår, men med tanke på min oförmåga att välja är det kanske lika så bra att man inte ställs inför sådana kval så ofta.

En del av kursen bestod också av att gruppvis bekanta oss med ett generaldirektorat och sen hålla en tjugo minuters presentation för resten av gruppen. I ett skede ställde jag mig lite skeptisk till att en annan gruppmedlem bokade in typ fyra intervjuer med folk för en så kort presentation, men det var sen väldigt intressant och grupparbetet fungerade finfint. Överhuvudtaget är det en fin grupp människor jag har fått tillbringa den senaste tiden tillsammans med. Igår kändes det också lite vemodigt när vi skulle säga våra ajöss. När man umgåtts intensivt med en grupp människor vill det ju vara lite så att man säger att man ska träffas och göra det och det men sen kommer vardagen och så rinner det ut i sanden. Men jag tror ändå att vi kommer att hålla kontakten, åtminstone en del av oss. En del skulle träffas redan i kväll och afterworka, men jag åkte istället hem för att försöka kurera min nya förkylning (are you freaking kidding me?). Det har ändå blivit en del afterwork på sista tiden. Mest med kursgänget, eller delar därav, men häromdagen var jag till exempel på kaffe med en tjej som jag satt bredvid på en halvdagskurs en gång och plötsligt befann vi oss mitt i nån slags föreläsning om filosofi på franska. As you do. Jag älskar att det är a thing that happens i mitt liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det sku ju verkligen vara synd om du inte kunde glädja mänskligheten med random illustrationsprojekt även i framtiden! Kolla noga möjligheterna och betänk att det nog bara är finländare som följer alla regler som finns :)

A-M

delpheena sa...

nåja, så länge jag int får betalt för det så är det inget som hindrar ;) nä men det är nån skillnad också om det räknas som typ lön eller arvode (isåfall borde jag kunna jobba upp till nå fyrafemtusen i året så länge jag anmäler det, så det lär ju int precis vara ett problem), men gränserna däremellan förblev lite oklara för mig så jag måste kolla det.