måndag 2 maj 2016

sånt som fattas mig.

Eftersom vi har långhelg på kommande med anledning av Kristi himmelsfärd och Europadagen tänkte jag ta tillfället i akt och åka hem på torsdag och hälsa på. Här är en ofullständig lista över saker man redan kan tänkas sakna och/eller planera att exportera och/eller passa på att göra då man är på besök i Finland efter knappa fyra månader i Bryssel: 
  • Havet. Jag har pratat med folk som med sympati i rösten frågat om jag inte saknar det. Jag har också pratat med folk som ställt sig fullständigt frågande till detta och konstaterat att det ju är jättenära; bara en timme, en och en halv bort. Jag vet visserligen att det är först den här tiden på året som havet börjar dofta hav igen efter sin vintersömn, men jag kan ändå känna att den där doften fattas mig, nånstans i ryggmärgen. Se även: skog.
  • Bröd. Hej, jag heter Emma och jag är en vandrande kliché (Hej, Emma!) och har tänkt ta med mig en påse Tosi tumma eller två tillbaka. Fast det är egentligen inte rågbrödet i sig så mycket som att det där brödet som är så färskt den ena dagen är en skugga av sig självt redan följande dag och vem orkar gå och handla bröd varenda dag. Jag vill här påpeka att jag bor i en stad där det finns både en finsk butik och en skandinavisk butik och vem vet vad och jag har inte engagerat mig så hårt i denna fråga att jag ens har tagit mig till endera, så mina vedermödor kunde vara värre. Andra random saker på shoppinglistan: Clippers Indian Chaite (det måste ju också finnas nånstans här?) och disktrasa (jomen för att... det är liksom ingen sprutt i min disktrasa). 
  • Klippa håret. Alltså, det finns frisörsalonger här i vart och vartannat hörn. Men att hitta en som både förstår nåt språk som jag förstår och som förstår sig på nordiskt finhårigt trollrufs är ett projekt. Jag pratade med mina kolleger om detta en gång, och den ena konstaterade att hon bott här i sexton år och inte hittat nån frisör som hon gillar än. En annan hävdade att det inte finns nåt som belgiska frisörer gillar bättre än att klippa upp hår och att sannolikheten för att jag vid besökets slut ser ut som en svamp är stor. En dag ska jag ta mig an detta projekt. But it is not this day.
  • Ja, och så familj och vänner och sånt där.

Inga kommentarer: