söndag 26 juni 2016

vi hade i alla fall tur med vädret.

Det stormade rejält i Bryssel i torsdags. Då syftar jag inte på omröstningen som just då pågick på de brittiska öarna* – även om det i efterhand känns symboliskt att skyarna dånade sin domedagssång just då – utan på en rent bokstavlig åskstorm. Det började regna och åska runt sjutiden på kvällen, och ännu när jag sista gången såg på klockan kring halv ett höll det på i full fart. Man kan göra en liten berättelse av det såhär:
 Först var det en full dubbel regnbåge.
 Sen kom blixten och attackerade regnbågen.
Sen bildade blixten en egen liten båge. 

Jag stod ute på min balkong en lång stund och försökte fotografera det hela, och misstänker att mina grannar på andra sidan gatan nu känner mig som dendär creepy typen som fotar hela grannskapet. För förutom att det höll på jättelänge var det också utspritt över hela himlen, så det var svårt att veta vart man skulle rikta blicken. 

Jag har aldrig varit med om något liknande oväder hemma, men i Bryssel känns det ganska logiskt. De flesta dagar har vi sol, regn, blåsigt, vindstilla, varmt och kallt. Många klagar på vädret, men det positiva är att om man inte uppskattar det pågående vädret kan man bara vänta en liten stund så lär det nog bli något annat. Det påminner mig lite om Kansas.

* mer om det i ett skilt inlägg när jag kunnat formulera mig.

Inga kommentarer: