måndag 19 november 2007

centurions & newsies.

Helgen har varit lugn. Min essä om Abbey & Dillard ur ett ekofeministiskt perspektiv förlängs med några ord åt gången; fast den handlar troligen om konceptet dominans som roten till allt ont enligt deep ecologists också. Eventuellt. Det är så lugnande när man inte ens själv vet vad man skriver om. Mer lugnande är skogen: tre timmar i solskenet vid en sjö med en bunt creative writing-historier i handen. Det skulle vara en karaktärsdriven, realistisk historia; jag ska vara advocate till en historia som handlar om Centurions som dödar människor som inte egentligen är människor och har döda kroppar upphängda i källaren för att hålla zombierna borta. Men det är slående hur liknande saker folk skriver om: mycket död, mycket kärlek och mycket otrohet. Säger det något om världen?

Det är märkligt hur ofta jag nuförtiden finner mig diskutera religion, ett ämne som jag med handen på hjärtat helst undviker hemma. Aaron och jag hade djupa diskussioner igår; visserligen även om hur man tar livet om sig på manligast möjliga sätt, märkliga finländska seder som nakenhet i bastun och annat djupt, men ändå. Några dörrar bort blev det sen lite Scrubs och Wal-Mart med Jordan, Ashley och Johnny i väntan på en John som aldrig kom, innan kvällens höjdpunkt Newsies sattes igång. Den var bra.

Idag har jag sovit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hade ni re'n den där kvällen när ni skulle bjuda på etnomat (konstigt, jag har aldrig förknippat etnomat med Finland)? Fick ni ihoprört någonting?

A-M

delpheena sa...

plättkvällen eller knytkalaset? ifall du syftar på det senare så var det på en lektion, och vi gav nog upp och gick och köpte en påse vindruvor istället :P vilket iofs var lite etno i sig, då alla andra hade typ chips och chokladkex ;)