torsdag 1 november 2007

happy halloween!

Jepp, jag har karvat mitt livs första pumpa, ätit mitt livs första pumpapaj samt för första gången sett en vän sätta en pumpa över huvudet och tända på den. Åtminstone två av dessa riter lär vara traditionsenliga.

Så... New York. Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta. Bara att vandra omkring där är en upplevelse. Vi åkte runt downtown med en röd turistbuss i Greenwich Village, Soho. Vi åkte ut till frihetsgudinnan i regnväder och plåtade bilder som vilken turist som helst. Vi försökte åka upp i Emporia State, nej jag menar Empire State Building, men regnet innebar zero visibility så det var inte lönt. Vi shoppade runt Times Square, Soho, såg Ground Zero och kyrkan där alldeles bredvid där inte en enda fönsterruta gick sönder. Vi trängdes med märkesgalna människor på Century 21, vi drack Starbucks och handlade Converse AllStars i parti och minut. Vi gick på Museum of Modern Art, där de flesta av mina favoritkonstnärer slåss med utsikten. Tyvärr var Dalís the Persistence of Memory utlånad. Vi festade nätterna igenom med andra hostelmänniskor och italienska technoproducenter och harvardstudenter och befann oss plötsligt på de allra mest märkliga ställen. Vi åkte metro hit och dit, både dit vi skulle och annanstans, "Sorry I didn't call you earlier, but we just spent two hours in the subway". Vi träffade människor från Australien, England, Frankrike, Schweiz men nästan inga amerikaner. Vi åt indiskt och blev upplärda om hur man ger dricks så till den grad att vi gav så lite vi kunde. Jag hamnade mitt emellan inre splittringar i gruppen. Vi blev lurade/missförstådda av en taxichaufför som började med att säga att vi aldrig kommer att hinna i tid och sen körde oss till andra sidan stan så att vi säkert inte skulle göra det. Vi såg standupkomedi.

Och så vidare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

funderar då och då: klarade håret sig verkligen? (ang bilden)
/m

delpheena sa...

jodå, pumpan brann ju inte, så... men han hade nog vätt (heter det så?) håret och hade en bandana på som säkerhetsåtgärd.