fredag 1 februari 2008

roten till allt ont.

Greg framförde idag åsikten att det inte är speciellt trevligt eller ickerasistiskt att skylla allt här i världen på amerikaner. "If I ever come to Finland, I'll be like, you worship dogs, you... Finlandians". Det skadade snarare än hjälpte hans resonemang (som f.ö. hade sina drag av sanningar i sig självt) iofs, i och med att det nu inte hade nånting med saken att göra då menatt, så kan det ju vara i bland. Det ledde i alla fall till litegranna förbättring, jag fick tummen upp när jag lite senare sa "John, you lazy am... person". Men någon hund är allt begraven någonstans (se där, jag fick in hundar igen, full circle if I ever saw one), för första lektionen var inställd idag, så jag kunde ha sovit till halv elva, men istället steg jag upp nästan tidigare än normalt för att gå till rec centret och träna. På riktigt. Och inte vill jag nu skylla det helt på Amerika, men, i ärlighetens namn - var annars har jag varit? Amerika är roten till allt ont, så är det bara.

Jag har haft en hur rolig kväll som helst. Vi skulle gå och hyra film, och bland andra* saker vi hittade där fanns också Pixy Sticks (jag tror de hette så, kanske?). Och jag har ju aldrig smakat såna, och det är ju skandalöst som aldrig förr ("what were you, raised in a cave or something?") så såna måste vi ju köpa, förstås. Jag var inte så värst imponerad av det smaksatta sockret, men det sporrade mig att gå hela den långa vägen till mitt rum för att hämta turkin pippuri, salmiakchoklad och supersalta dragster. Det enda som kunde ha roat mig mer än att minerna när Greg, John, Jordan, Ray och Johnny (Kira fegade ur) smakade på dessa finländska delikatesser** skulle ha varit att ha en filmkamera för att dokumentera det hela. Låt oss bara säga att jag nog aldrig kommer att lyckas få dem att äta nånting jag bjuder dem på igen.

* Jo, där fanns mycket att titta och hitta på. Mary-Kate & Ashley! Mary-Kate & Ashley! Mary-Kate & Ashley! "You know, if you had watched this Mary-Kate & Ashley movie, you'd never have had to go to therapy"; Pippi! "We totally need to have a Pippi marathon" "Alright, but only if we do the Hannibal marathon first... and a Saw marathon" "Yeah right, because you didn't just say you wouldn't watch any of the Saw films again while in college after doing two Saw marathons in like two months"; planer på att stjäla en grottman från bokhandeln á la Ocean's eleven; lurendrejeri (eller påstått sådant) för att det är billigare att hyra en endollarsfilm än att få en endollarsfilm på köpet när man hyr en premiärfilm. Och så vidare.
** Dragster är faktiskt från Sverige, och de smakade mycket mer gummi än vad jag hade tänkt mig. Sicken flopp. Det skulle aldrig ha hänt om de var från Finland. Se där, jag kan skylla på annat än Amerika!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka mesar, som inte genast inser att Finland gör världens bästa godis! Inte kanske världens bästa choklad, men godis. Nåja, till deras försvar ska väl sägas att även jag krävde en mental och konkret tillvänjning till salmiakchoklad.

Vart är det man får gå och öva piano? Var det där du måste sitta med jacka och vantar på när du kom?

A-M

Anonym sa...

Jag tycker att du ska vara mån om att göra BRA PR för Finland, det kan vi behöva! Som du kanske läst har K Varis igen blivit fast för doping.
/m

Anonym sa...

well, worship dogs? vad syftas på här? intressant med träning. heja amerika får vi väl säga /p

delpheena sa...

a-m, i musikbyggnaden finns ett antal övningsrum dit man kan gå och öva närhelst man tycker. det är rätt så kallt där (enligt john beror det på att pianot mår bäst då, vilket jag tycker låter lite mystiskt?), men de senaste gångerna har jag i alla fall inte behövt vantar...
finländsk choklad var f.ö. en mycket större succé än salmiaken.

m, jo jag läste det. jag tycker vi borde återinföra dödsstraff i specialsituationer. menatt, int är det nån som bryr sig om såna sporter här ändå; det är superbowl på söndag.

p, jag har ingen aning. faktiskt. han kunde ha hittat på hur mycket bra argument som helst, men det där var helt taget ur luften, såvitt jag kan förstå.
tss, jag tycker bättre om "nej nu skippar jag magpilatesövningarna och går och äter fem runebergstårtor istället"-emma.

Anonym sa...

Hej hej!
nu funkar vårt internet igen. Jag vet hur det känns att bjuda salmiak till utlänningar... de trampar ner våra pärlor. Min tanke är att långsamt vänja dem vid det. Sung Heun äter bisbis nuförtiden.
kul att höra att du har det bra.
kram Sara