söndag 8 juni 2008

att visa helsingfors åt en amerikan, del ett.

Två av mina amerikaner studerar just nu i Estland, och det är ju löjligt nära Finland. Så två lördagar i sträck får jag besök; John kommer och hälsar på nästa vecka, och igår spenderade jag några timmar med Kelsey i vår hufvudstad.

Vi hade en väldigt avslappnad och trevlig dag. Vi traskade längs Mannerheim ner mot södra hamnen, gick omkring på marknaden, gick och tittade på Uspenskij och gick sen till saluhallen och plockade ihop lite äpplen & morötter, karelska piroger, körsbär och rökt lax, tog färjan ut till Sveaborg och picknickade, omringade av måsar som också ville ha fisk och gick runt därute tills det var dags att åka tillbaka igen, plocka på sig lite souvenirer och slutligen ta bussen till hamnen (hon) eller tåget hem (jag). Enligt uppgift är Finland trevligare än Estland, den rökta fisken den godaste fisk hon nånsin smakat* och finsk choklad till och med bättre än tysk, så hennes besök verkade ha avlöpt på bästa sätt. För min del var jag nöjd över att få träffa henne.

Idag har jag sovit/läst/tittat på tv hela dagen, med en paus på kvällen för min födelsedagsdejt med syster Liten; det skulle bli vietnamesiskt och Sex & the City, men matdelen uppsköts på obestämd tid p.g.a. olämpliga öppethållningstider. Oerhört skönt med en vilodag, huvudet dunkar och ögonen värker och jag vill bara sova. Och så fint att få komma hem till ett land där man vet vad fotboll är och sen få spendera kväll efter kväll med att titta på EM. Sånt gör mig glad.

* Hur mycket det sen säger är ju en annan sak. Den enda fisk hon åt när hon var liten var fiskpinnar.

Inga kommentarer: