tisdag 29 juli 2008

veckans scoop.

Det är mycket inredning just nu. Jag (eh, mest pappa) har tillverkat en bokhylla av en gammal kälke, sågat och målat hyllplan till köket (gult), knyckt gamla hartwallbackar; och till helgen blir det en IKEA-resa med de bästaste vännerna.

Och sen måste man ju ha saker att hänga på väggarna också (förutom LP-skivorna ovanför köksfönstret och alla gamla släktfoton jag håller på och skannar in...). Den här notisen har jag klippt ut ur lokaltidningen; den ska jag nog rama in och hänga på en hedersplats:

Guillou köpte glass i Esse
På torsdagen var den svenske författaren Jan Guillou inne på Kjellman & Co Livsmedel i Esse. Det var Gun-Borg Sundqvist som satt i kassan och hon kände genast igen honom.
- Jag har ju läst hans böcker. Jag funderade om jag skulle säga något, men tänkte sedan att han säkert vill vara anonym. Han skrattade lite, han är säkert van med att bli igenkänd.
Den kände författaren hade sällskap av en kvinna. Han handlade två flaskor vatten, glass, lakritsstänger och choklad.
Kaj Wistbacka som har illustrerat många av Guillous böcker har sina rötter i Terjärv. Kanske har det något att göra med författarens besök i nejden?

Jag undrar om det ordnas några såna där rundturer, typ "I Guillous fotspår"? Kanske kan man få veta exakt vilken typ av lakrits han köpte. För att inte tala om chokladen; var den månne Fazer eller Marabou?!

3 kommentarer:

/SiD sa...

Heh, ska nu månne lokaltidningen ha nyhetstorka? :)

delpheena sa...

nå kansse liitte.

Anonym sa...

Haha. Det var jag som fick äran att skriva notisen. :)
För att räta ut något frågetecken så var det iaf Magnumglass Janne inhandlade. Men man får ju inte göra sån reklam i tryck.
Dagen innan ägnade jag en dryg timme åt att försöka spåra Stenmark som eventuellt var i stan, hehe.

Krävs (tyvärr?) ingen nyhetstorka för att dedär ska ta sig in i tidningen dock. :)
Men härligt lokalt tontigt är det ju.