tisdag 26 augusti 2008

låt mig regrediera ifred.

I min bokhylla har jag tre barnbokshyllor, den nästsenaste boken jag köpte var Bagar Bengtsson, och två av mina fyra senast inhandlade filmer är Astrid Lindgren-filmatiseringar. Jag satt och tittade på Bröderna Lejonhjärta häromkvällen och tänkte först att oj, så fint, men började sen tänka att vad handlar det här om egentligen, glorifierar hon inte kollektivt självmord?

Fast sen tänkte jag att sluta tänka så fasligt,
låt mig regrediera ifred istället.

P.S. En annan sak som jag en gång tänkt om Bröderna Lejonhjärta, det där om att den boken nästan är hets mot folkgrupp, eller i alla fall svartmålar hela den finländska befolkningen kan ni läsa här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk så lustigt hur man associerar helt olika. Jag har faktiskt aldrig förknippat Jossi med någon finsk Jussi utan alltid tänkt mig att det eg. stavas Yossi bara för att jag en gång kände en pojke som hette det. Hets mot folkgrupp kan det ju förstås var ändå, Yossi var israel, fast jag tycker nog att Astrid står över så'nt.

A-M

delpheena sa...

hah, det skulle jag då aldrig ha tänkt igen. jo, det var nu inte så allvarligt menat, egentligen tycker jag ju hemskt illa om sådana som försöker tolka astrid lindgren sådär löjligt realistiskt, speciellt såna som säger att mio egentligen dör på en bänk och bara åker till landet i fjärran på låtsas. pytt!