måndag 18 maj 2009

ännu lite schlager.

Bara en liten epilog till Schlagerkoma09: rätt låt vann. Förstås. Vilken maidag! Det var ju förutsägbart, men när jag försökte sätta ihop en top10-lista innan så fanns det ju heller ingen riktig utmanare (resten var det värre med, endast fem av tio var rätt och bara Norge var på rätt plats). Det är ju roligt när grannländer vinner också. Speciellt grannländer som inte är Sverige... Nåja. Personligen tycker jag också det är roligt därför att mitt allra första schlagerminne faktiskt är från då Norge vann förra gången, med Secret Gardens Nocturne. Jag kommer bara ihåg ett mossgrönt nummer och att jag inte fick stanna uppe och se på hela tävlingen för den höll ju på så sent, men min bror skrev upp poängen så vi kunde kolla sen nästa dag vem som vunnit. Den låten var ju också fiolbaserad förresten, vilket sammanträffande! Fast den låten blev lite kontroversiell eftersom den innehöll så lite text, det är nog inget problem nu. Tydligen var numret snarare blått än grönt, men det kommer alltid att vara grönt för mig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har absolut inget minne av det här, kan tänkas att det inföll under de ESC-lösa åren. Vågar man ens fråga vad Finland ståtade med året ifråga?

A-M

delpheena sa...

det var på den tiden när man fick stå över om man placerade sig för dåligt året innan, så finland var inte ens med - kan jag berätta efter att ha googlat... däremot minns jag att det var väldigt viktigt att man uttalade namnet på vår artist följande år, jasmine, enligt finskt maner med alla bokstäver! hon kom sist.