måndag 11 maj 2009

schlagerguide inför semifinal I.

För en timme sen ungefär var jag dödstrött och på väg att somna, fast sen åt jag en halvrutten kiwi och nu är jag pigg igen. Därför tänkte jag ge er en guide till morgondagens häppening, nämligen första euroviisut-semifinalen. Snällt, va?

Först kommer Montenegro. Sångerskan kommer att ha lite kläder på sig. Sen kommer Tjeckien. Stålmannen och Freddie Mercury fick ett tjeckiskt kärleksbarn och nu sjunger han "sing it with me nanananana" och man vet inte om det är på skämt eller på riktigt. Belgiens bidrag sjungs inte av en Elvis-wannabe, Elvis var en belgiens-bidragssångare-wannabe. Jag tycker det är roligt. Vitrysslands bidrag skulle vara bra om Eurovisionen fortfarande bara sändes på radio, som då i början. Sverige kan vi ju. Låt oss alla sjunga med. Sen kommer Armenien. Låt oss alla dansa med. Sen kommer Andorra, som har återuppväckt antingen Me eller My från det döda för att sjunga dendär låten de var kända med då på nittiotalet. Schweiz kan ni lyssna på en stund, sen gå och hämta kaffe, det händer inget mer. Turkiets sångerska kommer också att ha lite kläder på sig. Sen kommer Israel som har skickat en arab och en jude och tanken var ju god i alla fall. Sen kommer Bulgarien, de har också opera fast med en gubbe som låter som en tant. Om man ska döma efter videon kommer där säkert att finnas dansare med lite kläder på sig. Sen kommer Island med en ballad. Så följer fårmer jugoslejvian repablik åf Macedonia. Man skulle tro att bandet är pudelrockare från åttiotalet, men de var inte ens födda då. Sen kommer Rumänien. Sångerskan kommer att ha lite kläder på sig. Och jag kommer att störa mig på att hon sjunger something när hon borde sjunga anything. Så kommer Finland. Då ska ni ta fram fosterlandskänslorna och flaggorna och shejka loss i äkta nittiotalseurodiscostil. Sen kommer Portugal. Eftersom ni ändå står upp kan ni dansa lite portugisisk folkdans. Nästsist ut är Malta med samma tant och samma låt som Malta brukar tävla med. Sist ut är Bosnien-Herzegovina med pompa och ståt och kommunism.

Emma gissar, sådär på högt: Montenegro, Vitryssland, Sverige, Armenien, Andorra, Turkiet, Bulgarien, Rumänien, Finland, Bosnien-Herzegovina. Men för min del kan nog också Belgien och Makedonien (jag är lite svag för makedonska, ända sen 2000, ända sen shtåpåsståm te ljubam shtåpåsståm edaa! ...jepp, pastellklädda tjejgrupper som sjunger falskt är min kakbit). Och så Island förstås, man kompisröstar väl.

3 kommentarer:

PW sa...

Tack Emma, jag har inte riktigt hängt med i svängarna och insett att det börjas ikväll. Men med din guide kan jag kasta mig rakt in i hetluften och låtsas att jag är helt insatt.

Anonym sa...

Precis som mommo (och sen igår uppenbarligen också jag) alltid brukade göra när hon nickat till framför tv:n För att visa att hon nog varit helt med HELA tiden kastade hon se'n fram någon till synes saklig kommentar när hon vaknade till för ett ögonblick.

A-M

delpheena sa...

haha. alltid trevligt att kunna stå till tjänst! ;)