torsdag 17 mars 2011

bli klimatsmart: ha bara el i halva lägenheten

Jag flyttade alltså på riktigt igår. Allt verkade någorlunda okej, tills pappa skulle lägga upp en taklampa i köket. Plötsligt: Varde mörkt! Kylskåpet stannade och lampan i vardagsrummet slocknade. Kul. 

Så för att kylskåpet skulle vara i gång fick vi koppla en skarvsladd till lampan vid spisen, där det finns ett uttag som bara fungerar om lampan är på, så den har lyst hela natten. Det enda uttaget som finns i badrummet fungerar för övrigt på samma sätt, så om jag till exempel vill ladda den elektriska tandborsten så får lampan lov att vara tänd.

I morse ringde jag så till uthyraren, som hänvisade mig till disponenten, som kom och tog sig en titt under min lunchpaus, och ringde en elektriker som kommer och tar sig en titt endera idag eller imorgon.

Nåjå, det är ju helt miljövänligt. Man använder ju mindre ström om man inte har nån.

Inga kommentarer: