fredag 6 december 2013

sjätte december.

I det här landet, som fyller 96 år idag, finns en hel del intressanta ortsnamn. Det märker man ibland av på jobbet när folk berättar sin adress. Försök nu vara professionell när nån säger att de bor på Paska Avenue, I dare you.

Jag tog mig friheten att översätta några här under (eftersom det här är ett familjeprogram försökte jag hålla det någorlunda rumsrent, för den intresserade kan en googling erbjuda en lång lista av mindre rumsrena orter). Det längsta finska ortsnamnet - 35 tecken - får uppträda under originalnamn. Har ni några personliga favoriter?


8 kommentarer:

Anonym sa...

Favorit vet jag inte, men jag skulle inte vilja bo på orten med 35 bokstäver och plötsligt blev det mycket kortare väg till Amerika
/m

Anonym sa...

det var fascinerande!/p

Anonym sa...

Så roligt! tänk så lite jag kan om mitt land. Urinsjön. Är det som i Urinvånare, alltså en nativ insjö?
/Sam

Anonym sa...

Hej. Jag heter Lovisa. Jag kommer från döden. Muahaha!

delpheena sa...

Sam, höhö :P faktiskt inte. tur att du tyckte det var roligt, jag kom på sen efter att jag hade postat inlägget att aj jo, jag glömde ju Åland...

Anonym sa...

Oj va jag skrattade!
Sara

Anonym sa...

Vad är det för roligt med Åland? Ahvenanmaa?
Försökte söka på google translate men det verkar som om jag har tatt sönder det.

http://translate.google.com/#fi/sv/ahvenan%20maa%0Aahve%20nan%20maa%0Aahve%20naan%20maa
/Sam

delpheena sa...

nä, alltså bara att stackars åland inte ens fick vara med på kartan.