måndag 1 februari 2016

svaret på livets stora fråga.

Ibland brukar jag fundera på livets stora frågor. Som vad är meningen med livet? Hur ska vi nånsin uppnå fred på jorden? Och, kanske framför allt, vad har hon för historia, den där kvinnan som dyker upp i Skönheten och odjuret och så desperat behöver sex ägg (runt 1:37)? Vad har hon gått igenom för att hennes röst ska avslöja den där råa desperationen, ett avgrundsdjupt behov som inte kan uppfyllas på annat sätt än med ett halvt dussin ägg?


Men så började jag tänka såhär: ni vet Gaston? Han skryter ju om att han alltid äter fem dussin ägg till frukost. Tänk om den där tanten är hans kokerska, och hon just står i beråd att tillreda hans frukost när hon upptäcker att hon bara har femtiofyra stycken ägg i skåpet. The horror, the horror. Gaston verkar inte som typen att godsint acceptera en sån översyn. Hon har sett hans humör förr. Han misshandlar henne troligen både fysiskt och psykiskt, för minsta lilla felsteg: för lite salt i maten, biffen är för rå, biffen är för välstekt. Men hon behöver jobbet, för hon har ju alla dedär små barnen som ska ha mat och kläder. Så hon härdar ut. Men hon räds alltid nästa raseriutbrott, och nu, när hon står framför skåpet och räknar äggen en gång till för att vara säker på att hon inte bara räknade fel, stiger paniken och hon beger sig till marknaden för att få tag på de där sista sex äggen, kosta vad de kosta vill. 

Jag är hemma från jobbet idag pga kräksjuka men tänkte bespara er en detaljerad beskrivning av min helg. Nu ska jag gå och räkna mina rena underkläder, eftersom jag just fick reda på att jag får min tvättmaskin först den 10 februari. Två veckors leveranstid my ass.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ojdå så det blev inte klart med spyasi!
de tar då tid på sig med tvättmaskinen
/p

Anonym sa...

Äsch då, sånt är aldrig roligt, hoppas du kryat på dej vid det här laget! Hur är det med diskmaskinen då, har du fått den utfigurerad ännu (uttalas med Sibbo-r)?

A-M

delpheena sa...

jotack, helt i balans är jag ju inte men jag har varit på jobbet idag och det gick helt bra. och ja! jag har faktiskt lyckats diska en maskin!