torsdag 15 mars 2007

guidning.

Har du någonsin undrat vad peijaiset är för något? Funderar du kanske över hur mycket björnar det finns i Finland, och var? Eller har du helt enkelt glömt bort vad Olaus Magnus kallade den blandning mellan människa och björn han trodde existerade?

Kom till mig, mina damer och herrar, jag vet allt.

Speciellt på finska.

Som en del av kursen muntlig färdighet II ingick en guidning (aka opastus) av valfritt ställe. Att jag valde Österbottens museum är väl kanske lite att ta i, men jag skulle i alla fall guida där, var det tänkt, och jag tänkte guida 400årsutställningen som invigdes i höstas, för den hade jag åtminstone sett och visste litegrann om. I tisdags kom vår lärare så på att kanske nog det tar lite länge om alla ska guida varsitt ställe... kanske vi klumpar ihop det... kanske jag, H & A alla skulle guida vid muséet... och kanske vi går dit redan kvart över nio, istället för tio som det var tänkt, eftersom hon som skulle guida från morgonen inte kunde komma. Nåmen bra med mycket förberedelsetid, hela två dagar. Nåja, vi gick dit i går och konstaterade att nehej, där fick vi inte alls guida, där var nån grupp och vi skulle nog absolut ha måstat meddela på förhand (att jag var dit och frågade priser redan för några veckor sedan gills tydligen inte alls; hon kunde inte heller då ha sagt att vi måste boka). Men denhär björnutställningen som vi fick hit förra veckan är ju intressant, den kan ni guida. And oh, oh, by the way, så öppnar vi först tio. YES! Vi konstaterade att ingen av oss vet nånting vare sig om björnar, deras historiska och mytologiska betydelse, klippmålningar eller schamanism. Nåmen bra med mycket förberedelsetid, hela några timmar. Vi hade ju kvällsprogram då...

Nåja, man gör ju vad man kan av vad man har. Det är över nu, i alla fall. Jag behöver inte bry mig om nånting nu resten av kursen.

(svar: a) en fest som traditionellt hålls i Finland efter att ha fällt en björn, då man äter köttet. b) runt 1000 stycken, mest vid östgränsen. och c) Augustinus. O.M. var för övrigt Sverige-Finlands sista katolska ärkebiskop.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Miras las noticias, él estás presionando tan. deseo que me demostrarían algo hacerme sonrisa de vez en cuando.