lördag 8 december 2007

hej, jag är jordan med ljus i mitt hår.

Det är mörkt och kallt.

Perfekt, med andra ord, för luciafirande. Att vi ändå skulle ha en white elephant get-together ikväll gör ju saken bara ännu bättre, då slipper jag känna mig som att jag gjort mycket besvär för ingenting. White elephant är tydligen ett liknande koncept som tvåeurosjulklappar, varför det kallas så vet jag inte. Men kriteriet för kvällens klappar är i alla fall att man inte får gå och köpa nånting, man måste ge nånting man råkar hitta i sitt rum. Grejen med att ha en viktgräns på flyg gör ju att man inte tar med sig så mycket onödigt, men å andra sidan har ju sånt en tendens att samlas. Jag har i alla fall tänkt ge bort en av mina käraste ägodelar: min stålmannenficklampa. Det är saligare att ge än att få.

Jordan och jag spenderade middagen med att fundera ut vem som skulle vara vem i Scrubs. Vissa var lätta, Joe som the Todd och Ashley som Elliott. Sen fanns det de som passade in på för många, och de som inte passade in på någon alls. Jag bestämde att Jordan var the Janitor (han ska börja kalla Ashley blond doctor nu, bara för att). Han bestämde att jag var Jordan. (Själv sa jag att jag var en blandning mellan Jordan, Bob Kelso och Doug... fast sen ångrade jag mig och bytte ut Doug mot Elliott).

Chokladtårtan var mycket god, så självständigheten firades värdigt. Jag måste dock erkänna att jag aldrig sjöng nationalsången. Men vi tittade på lite yleinslag från slottet, om det räknas? Förstås inte. Men i alla fall. Jag fick en liten tankeställare vad gäller kursvalet för vårterminen när Anna berättade om sina kurser (á la yoga och basic drawing), men vi får se hur jag orkar. En totalt välkommen nyhet var i alla fall att nån hemma är aktiv i studerandenas intressen, vilket innebär att vi lär ska få typ 14 studiepoäng bara genom att vara här (språkpraktik för både kandidaten och magistern plus en arbetspraktik - tidigare skulle vi ha fått en språkpraktik, som vi rekommenderades spara till magistern, eftersom den är obligatorisk i motsats till valfria kandidatpraktiken). Plus då kurserna som vi går. Inte b alls. På finalsfronten går det semiplanenligt. Jag har i alla fall lämnat in hemtenten som var due måndagmorgon klockan nio, så jag inte behöver stiga upp tidigt bara för den sakens skull (jo, vissa saker väger tyngre än andra). Och jag har äntligen valt ämne för young adult-arbetet, det blir till att skriva om gender issues, hur flickor definieras (eller inte) enligt deras förhållande till en (potentiell) pojkvän, i tre böcker: Dealing with Dragons, Angus, Thongs and Full-Frontal Snogging samt The Sisterhood of the Travelling Pants. Och jag har till och med läst alla, så nu är det bara att sätta i gång och skriva... Så det är ju nästan jullov, kunde man säga.

Vi har tillochmed lite lite snö.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du verkligen att du har genomfört ett luciatåg? Vem var vem? Eller var det du som var luciatåget? Flickorna hade sitt första luciaframträdande i lördags. H:forsföreningen
"Vännerna av hembygden i Karleby" (den heter ngt ännu mer komplicerat eg) har varje år en julfest med lucia. Nästa evenemang går av stapeln på onsdagen när Fannys och Linas klass ska lussa på pensionärernas julfest i församlingen och se'n har de valt Fanny till högstadiets lucia så då är hon också på riktiga dagen. Bråda tider för blondiner.
Lyckans er som har ens litelite snö! Vi har hällregn.
A-M

delpheena sa...

nå detdär... jag hade väl kanske nog tänkt mej ett mera traditionellt luciatåg eventuellt; nu gick det mera ut på att john hade på sig luciakronan hela kvällen (och ljusen tändes alternativt släcktes vartefter att han fick bättre eller sämre idéer; förslaget att han skulle ha på sig den när han skriver tenter framkastades) och att johnny åt upp alla pepparkakor och att de flesta smakade pantteri och fazers blå (kira var den enda som spottade ut salmiak). men bra gick det ju också, man skapar ju sina egna traditioner ;)