lördag 1 december 2007

bor tomten på nordpolen?

Första avsnittet av årets julkalender (tack gode gud för internet) framkallade följande huvudbry: bor tomten på nordpolen? Jag trodde att finländare och svenskar alltid har bråkat om huruvida tomten bor i Korvatunturi (naturligtvis) eller i svenska Lappland. Och plötsligt placerar svenska julkalendern tomten på nordpolen? There's something rotten in the state Sweden, som Shakespeare skulle ha skrivit om han vetat bättre. Och på tal om amerikaniserad jul, har svenskar verkligen sådär mycket julbelysning? Jag har gått omkring och tittat på julljusoverkill och trott att det bara gäller USA, men kanske har jag fel. Rätt är i alla fall att jag hört att julbelysningen är som bäst på (i? vid?) Plaza i KC, så det lär ska avverkas innan flyget avgår.

Annars verkar julkalendern relativt lovande, tycker jag.

Inga kommentarer: