onsdag 3 november 2010

dagens i-landsproblem.

Jag är helt sjuk i huvudet.

Bokstavligen. Jag har idag sportat en frisyr som är besläktad med Lilla Mys hårknut (även third cousin twice removed* med michellefrisyr** som var något av ett begrepp i min ljuva ungdom). Och min hårbotten har typ träningsvärk av att ha frisyrat sig hela dagen. Vekling. Also: aj.

* Jag har aldrig riktigt fattat detdär med engelska släktbegrepp. Har i ärlighetens namn heller aldrig försökt; en snabb googling skulle säkert ge svar på alla tänkbara frågor***. Ändock, eller kanske just därför, så känner jag mig hemskt ämabelt inställd till removed-konceptet. Och så får jag också lite Harry Potter-vibbar. Ni vet Sirius släktträd, där vissa personer har bränts bort för att de var usla förrädare eller så? Så tänker jag mig lite att det där removed funkar, att man blir bortbränd från släktgobelängen. Och så är vissa då såna nattsvarta får att de avlägsnats två gånger. Nämnda Sirius är säkert twice removed. Om inte thrice.

** Begreppet michellefrisyr härstammar naturligtvis från den eminenta TV-serien Huset Fullt, där karaktären Michelle, spelad av Mary-Kate & Ashley Olsen, vanligtvis kunde ses iprydd en palmkrona av hår högst uppe på huvudet. Detta utspelade sig på den gamla goda tiden, då man kunde använda ordet eminent och tvillingarna Olsen i samma mening.

*** Okej, i egenskap av min faders dotter så måste jag ju ta reda på det nu i alla fall. Och det var ju heltrist. Jag gillar min tolkning mycket bättre. Mer spänning i tillvaron så.

Inga kommentarer: