lördag 26 maj 2012

emmas guide till esc 2012: final!

Vad säger man om andra semin? Litauen? Bosnien & Herzegovina? What? Okej, whatever works for ya, Europa. Jag skulle också vilja protokollföra åsikten att Gina Dirawi & Edward af Sillén är det bästa som har hänt världens kommentatorbås sedan Antero Mertaranta. "Man vet att det är Eurovision när en litau har blingat sin ögonbindel!"

Men hörni, ikväll gäller det. De låtar jag fortfarande inte har tyckt till om är förstås the big five samt värdlandet Azerbajdzjan*, som alla bidrar med ovanligt högklassiga bidrag.  

1. Storbritannien: Engelbert Humperdinck -  Love Will Set You Free 
Denhär 76 år unga mannen vinner i alla fall tävlingen om bäst namn. På hans artistprofil kan bl.a. läsas att "Few people realise that it was Humperdinck, not Elvis, who made famous the sideburns and leather jumpsuits". Läderjumpsuiten har han lämnat hemma, men sjunga kan han fortfarande. 

9. Frankrike: Anggun -  Echo (You And I) 
Dansgolv framförd av en stark röst, ackompanjerad av visslingar. 

10. Italien: Nina Zilli -  L'Amore È Femmina (Out Of Love) 
Jazzig souldänga av Italiens Amy Winehouse. Den vore ännu bättre om den framfördes helt på italienska.

13. Azerbajdzjan: Sabina Babayeva - When The Music Dies 
Pampig ballad som kanske är lite väl kalkylerad för att kännas nånstans. 

19. Spanien: Pastora Soler - Quédate Conmigo (Stay With Me) 
Är ni trötta på ballader ännu? Hoppas inte, för det här är en av de bästa. 

20. Tyskland: Roman Lob - Standing Still
Låten är helt bra, och sångaren är inte otrevlig att titta på, men helheten är kanske lite väl bekant för att gå hela vägen. That said, så var det den här låten jag hade på hjärnan när jag vaknade i morse. I och för sig vaknade jag med Belgiens låt snurrandes i huvudet igår, så det säger kanske inte så mycket.

Så vem vinner? Jag säger nog Sverige ändå. De har ju ändå med 10 låtar av de 26 så sannolikheten är ju på deras sida. 


* Som en kuriosa kan nämnas att jag lärde mig stava Azerbajdzjan när jag gick i åttan. På nåt sätt känner jag mig mindre speciell nu när alla journalister och annat löst folk har tvingats lära sig stavningen också.

Inga kommentarer: