måndag 21 maj 2012

emmas guide till esc 2012: semifinal 1.

Nu är den tiden på året igen; tiden då vi uppmärksammar Sveriges plan att ta över Europa genom att ha ett finger med i varje bidrag i Eurovision Song Contest. Här är min traditionella guide till första semifinalen, som går av stapeln imorgon kväll.
 
1. Montenegro: Rambo Amadeus - Euro Neuro
Eventuellt är det kritik mot tävlingen, eventuellt är det humoristiskt, eventuellt fattar jag inte. Jag är okej med det. Men en trojansk häst (åsna?) är ju alltid bra att ha.

2. Island: Greta Salóme & Jónsi - Never Forget
Det är liksom isländsk natur destillerad till musik: en mullrande vulkan med ett plötsligt utbrott, snö över vidderna, och nån varm geysir här och där.

3. Grekland: Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac
Ett grekiskt standardbidrag av den typ jag brukar kalla byxlös europop.

4. Lettland: Anmary - Beautiful Song
Substanslös pastellig tuggummipop.

5. Albanien: Rona Nishliu - Suus
Jag har ingen aning om vad hon sjunger, men det gör liksom ont ändå. Det är så grymt fint.

6. Rumänien: Mandinga - Zaleilah 
Jag misstänker visserligen att hon kanske också glömmer byxorna hemma, men så länge dragspelet och säckpipan är med så kan jag inte vara alltför kritisk.

7. Schweiz: Sinplus - Unbreakable
Gitarrbaserad kajalpoprock, som direkthämtad från Radio Novas spellista. 

8. Belgien: Iris - Would You?
I duellen Lettland - Belgien håller jag nog en hacka på denhär, såvida hon håller sina konstlade sångmaner i schack. Vad would you syftar på är mig något oklart, så jag gick och sökte upp texten på ESCs officiella hemsida. Det gav mig dock bara fler frågor än svar, för nu måste jag också fundera över varför GUY varenda gång är stavat med versaler.

9. Finland: Pernilla - När jag blundar
Den finaste mammahyllningen sen Spice Girls Mama. Det tog några lyssningar för mig att inse storheten; låt oss hoppas att Europa är mindre trögfattade. 

10. Israel: Izabo - Time
Om någon likt mig börjar fundera över om The Verve fortfarande existerar, kan jag (å Wikipedias vägnar) berätta att bandet splittrades för tredje gången 2009. Jag gillar idén, och att de verkar ha skippat de skrämmande clownerna på scenen, men efter ett tag får jag huvudvärk av den där slingan som låter som man-man-candy-candy (det är det inte).

11. San Marino: Valentina Monetta - The Social Network Song (Oh Oh - Uh - Oh Oh)
Eventuellt tar det mig ungefär tre minuter att söka värkmedicin, så att jag är tillbaka lagom tills den här låten är slut. Det är lite som när dendär gammelmostern har gått med på Facebook och är lite för överaktiv för att det ska vara gulligt längre.

12. Cypern: Ivi Adamou - La La Love
Cypern är ett såntdärnt land som man skulle önska att det gick bra för, men som aldrig riktigt har alla bitar på plats (vissa bitar kan de ju, dock. Som namn, till exempel. Christos Mylordos!). Fast nu! Det här är riktigt bra. Som en såndär dansgolvslåt med tillräckligt lång kjol!

13. Danmark: Soluna Samay - Should've Known Better
Danmark kör på samma linje som de senaste åren: gitarrbaserad poprock, inte så nyskapande men kompetent. För att vara lite mer minnesvärda har man i år valt att satsa på helt random klädsel istället.

14. Ryssland: Buranovskiye Babushki - Party For Everybody 
Min favorit är dendär minsta lilla tandlösa tanten som inte har en aning om vad som pågår största delen av tiden, men så kommer de till Boom boom boom! och hela ansiktet lyser upp när hon tänker att den här delen kan jag, och sjunger med av hjärtans fröjd, och sen återgår hon till att bara lalla med.

15. Ungern: Compact Disco - Sound Of Our Hearts
Denhär synthdängan känns lite väl monoton och sövande i relation till kvällens senhet. Det är inget fel på den, men jag orkar liksom inte jobba upp några större reaktioner varken för eller emot.

16. Österrike: Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo
Tur då att Österrike kommer och gör mig arg så jag inte somnar totalt. Jag blir nästan nostalgisk efter Stereo Mike när jag hör/ser det här. Poledansa era neonrumpor tillbaka till åttiotalet, är ni snälla. 

17. Moldavien: Pasha Parfeny - Lăutar
Koreografin är bara nominellt bättre än Österrike, men kom igen katten, det svänger ju! Trumpeten ger nästan epic sax guy-vibbar.

18. Irland: Jedward - Waterline
Ifjol kom jag på mig själv med att hurra högt varenda gång Jedward fick poäng. Därför känns det tungt att behöva säga det här, men den här låten är helt värdelös. Sicket antiklimax. 

Till final (en tippning baserad på lika delar hjärta och hjärna): Montenegro, Island, Albanien, Rumänien, Finland, Cypern, Danmark, Ryssland, Moldavien, Irland.

Inga kommentarer: