fredag 17 maj 2013

emmas guide till esc 2013, finalen.

Det övergripande intrycket från andra semifinalen var att favoriterna (i både subjektiv och objektiv bemärkelse) underpresterade, men de flesta tog sig ju vidare ändå. Kanske tog de det som en generalrepetition och sparar det torraste krutet till när det verkligen gäller på lördag. Jag landade på 8/10 rätt av finalisterna, mycket mer än jag förväntade mig. 

Och heja Norden! Alla nordiska länderna är i final. Tänk vad balkanländerna nu ska sitta och morra om skandal och grannröstning och protest. 

Men Sverige, vad sysslar ni egentligen med? Jag gillade detdär orkesterdansdatorgrejsintrot, men vadan Darin & Agnes? Minns ni inte alla de gånger ni gjort er lustiga över att värdlandet slängt in random nationalkändis som kör en reklamsnutt för sig själva medan Europa går på vessa? Tror ni att nån bryr sig om Darin & Agnes? Svar: nej.

Anyway. Till finalen, där de säkra finalisterna alla går lite enligt temat "tanken var ju god": 

1. Frankrike: Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi 
Frankrikes svar på Courtney Love väcker mitt intresse genast från början, jag gillar stämningen och hennes röst, men sen blir det väl inte så mycket till låt, i alla fall inte en sån som nödvändigtvis går hem i schlagersammanhang. Men hon ger det intrycket att hon struntar blankt i om vi gillar eller inte.

5. Spanien: ESDM - Contigo Hasta El Final
Jag gillar den här när den pågår, men när den är slut vet jag inte vad det var för nåt. En lättsam trall.

11. Tyskland: Cascada - Glorious 
Det här är Euphoria i eurodanceremix, framförd av en blond, spacklad sångerska i korsett.

15. Storbritannien: Bonnie Tyler - Believe In Me
Låten är ingen total hjärtförmörkelse, men det är ju Bonnie Tyler, hej. 

16. Sverige: Robin Stjernberg - You
Det här var min favorit i melodifestivalfinalen, men jag tror att Robins väg till vinsten - via Andra Chansen - är ganska talande för låtens attraktionskraft. Den blir bättre efter att man hört den nån gång, vilket ju tyvärr inte är helt optimalt då han bara har en chans att framföra den. Mycket tror jag också beror på dagsformen; det är ingen tvekan om att han kan sjunga, men kvaliteten på hans sångprestationer varierade ganska kraftigt mellan de olika gångerna i melodifestivalen.

23. Italien: Marco Mengoni - L'Essenziale 
Det är samma sak som Spanien, det är en helt skön låt, och det är ju alltid trevligt med en herreman som sjunger på italienska, men ingen knockout. 

Så vem vinner då? Ja-a. Jag vet inte. Tidigare i veckan sa jag Norge, men det krävs nog mera än i semifinalen då. Danmark. Eller nån annan. Det kan nog bli en intressant omröstning, med mer spridning på rösterna - och därmed mer spänning - än till exempel ifjol då Loreen sopade hem de flesta tolvpoängarna.

Inga kommentarer: