onsdag 15 maj 2013

emmas guide till esc 2013, semifinal 2.

Tippade 9/10 rätt i första semin, hur gick det för er? Andra semin känns mer svårtippad, utöver några säkra kort kan det gå lite hursomhelst. Överlag tyckte jag att Sverige skötte sig bra, trevligt att vykorten inte var samma trötta reklaminslag som vanligt. Mede var helt bra, även om hennes engelska artikulation ger en känsla av att hon gör en parodi på sig själv. 

1. Lettland: PeR - Here We Go
Den andra semifinalen kör igång med lite mer bling - äntligen nån som fattat att det behövs paljetter för att vara schlager. Annars är det här väldigt white-person-rap. Och är det bara jag, eller sjunger han också sagapo?

2. San Marino: Valentina Monetta -  Crisalide (Vola)
Ni minns San Marinos bidrag från ifjol, va, hon med The Social Network Song? Nu är hon tillbaka, i helt annan tappning, och med något att bevisa; hela låten känns lite jomen jag kan faktiskt sjunga också och ha pathos och pomp och carolafläkt. Det börjar pampigt och vackert och plötsligt blir det nåtslags försök till upptempo? Min favorit är åldringarna som blåser såpbubblor i videon, men jag misstänker att de tyvärr inte fick komma med till Malmö.

3. Makedonien: Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni
Å ena sidan har vi en belevad ung man som sjunger en oförarglig sång, å andra sidan har vi en grande dame av folkmusik, en skräckinjagande diva med autotune.  Och aldrig mötas de två.

4. Azerbajdzjan: Farid Mammadov - Hold Me
Smörsångare som ändå lyckas förmedla en gnutta mer trovärdighet än azererna i allmänhet brukar. 

5. Finland: Krista Siegfrids - Marry Me
Det är ju en klassisk schlager, Krista är Artist med stort A, och det konventionella kan vara till hennes fördel i ett startfält där hon faktiskt inte direkt har nån konkurrens i den kategorin. More is more-filosofin är inte något jag personligen omfamnar, men visst är det fint att Finland för en gångs skull faktiskt har en hel show och satsar på framförandet och allt det där runtomkring.

6. Malta: Gianluca - Tomorrow
Gianluca är en medelhavs-Paradise Oskar, med sin mysiga bagatell till gitarrpop. Lite väl mysigt, kanske.

7. Bulgaria: Elitsa Todorova & Stoyan Yankulov - Samo Shampioni   
Det gick bra för Elitsa och Stoyan senast de deltog med sin trumshow (femma 2007), och nu har de med sig en säckpipa också vilket ju alltid är en hit.

8. Island: Eythor Ingi - Ég Á Líf
Island tävlar med Malta i kategorin sympatisk trall, men Eythor vinner för han sjunger på isländska. 

9. Grekland: Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis - Alcohol Is Free
Denna ska-låt i kilt med dragspel och trumpet lär ska ha ett politiskt budskap, men det enda som är på engelska är titeln, så nåt annat förstår man ju inte.

10. Israel: Moran Mazor - Rak Bishvilo
Israel kör enligt devisen business at the top, party at the bottom med både årets glasögon och årets decolletage. Hon sjunger bra, och eget språk är ju som bekant alltid ett plus i min bok, men denhär balladen varken berör eller stannar kvar i nån större utsträckning.

11. Armenien: Dorians - Lonely Planet
Enformig nasal emorock.

12. Ungern: ByeAlex - Kedvesem
Den här låten är skön, lite Tellier-vibbar, men det återstår att se hur den tar sig ut på scenen i detta forum. Nånstans i stämningen inser jag att ungerska och finska är besläktade.

13. Margaret Berger - I Feed You My Love
Norge skickar i år en stark sångerska med en elektronisk clublåt, som känns som en logisk efterföljare till Loreen utan att för den skull alls vara samma sak. Det här är inte alls min musiksmak, så jag är ganska förvånad över hur mycket jag gillar den, men den här är en av mina vinnarkandidater. 

14. Albanien: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko - Identitet
Distade gitarrer och flames på albanska. Låten har titeln till trots inte speciellt mycket identitet, utan kommer nu och går. 

15. Georgien: Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani - Waterfall
Thomas G:son bjuder på svulstig ballad med klassisk modulation. Jag vill ju av rena principskäl inte gilla den här paint-by-numbersballaden, men när stråkarna sätter igång och de fläskar igång refrängen sitter jag ändå lik förbannat där och gillar i smyg.

16. Schweiz: Takasa - You And Me
Hur kan det vara fel med en 95-årig kontrabasist? Frälsningsarmébandet fick inte uppträda under det namnet, så de kör sin låt med sjunga-med-potential under namnet The Artists Known As Salvation Army.

17. Rumänien: Cezar - It's My Life 
Utifall att du inte har hört den här låten tidigare vill jag nästan inte skriva nånting om den, bara för att du ska få den fulla wtf-upplevelsen när denna trollkonstnär drar fram sitt främsta trick.

Till final tippar jag: San Marino, Azerbajdzjan, Finland, Bulgarien, Island, Grekland, Armenien, Ungern, Norge, Georgien

Inga kommentarer: