torsdag 23 maj 2013

födelseafton.

Om en vecka får jag semester, mitt livs första fulla semester.  Jag läser i en guidebok om New York, och tar mig sakteliga framåt en sida, en mening, ett ord i taget, i Gregory Maguires Wicked, förlagan till musikalen jag ska se på Broadway, och som jag läser på finska för att det var det enda språket biblioteket hade den på. Och det är ett annat sätt att läsa, ett konstigt sätt, då orden inte ramlar över en, då man måste stava sig fram på ett språk man kan, men ändå inte kan. Men tänk så märkligt ändå att ha den möjligheten, att kunna läsa på det språk som nu råkar finnas till hands för närvarande.

Ute skiner solen för n:te dagen i rad, häggen blommar och det är så grönt att det nästan gör ont. Jag har just städat och nu ligger jag här i soffan med doften av rengöringsmedel i näsan och tänker att det är något magiskt med kvällen före en födelsedag, då man går till sängs, och när man vaknar har det gått ett år. Imorgon är jag tjugoåtta.

Inga kommentarer: