tisdag 27 december 2005

en komprimerad beskrivning av en jul

23.12 vaknar klockan åtta (eller, snarare, borde bli väckt av pappas O helga natt utanför dörren, men väcks istället av Sam, den göken, en halvtimme tidigare). Nio och en halv timme senare rullar bilen in på en gård i Sibbo. När vi packade ur trodde man att vi skulle flytta dit. På kvällen blir det guidad rundvandring och Kom hjem alle mine kyllingar! på isen. Höll dock mina fötter stadigt på marken.
24.12 vaknar av ljuv föräldrasång. Spenderar julafton på traditionellt vis med en massa mat, julkyrka, julsång (och -musik, av någon anledning kom sig ett antal instrument, inklusive min tvärflöjt som jag definitivt har förlorat kontakten med, med på resan) och ringlekar. Ringlekarna avbröts plötsligt när Fanny och Lovisa skrek till av förskräckelse efter att ha fått syn på jultomten i vardagsrumsfönstret.
25.12 Kusin Marica med familj kom på besök. Vi åt, åt och åt och lekte soffleken. De glasögonprydda (vilka jag, därtill nödd och tvungen, tillhörde) vann. Hurra. Mera skridskoåkning på kvällen, och även en kort sväng för att kolla in pulkföret (inget vidare).
26.12 Hann på något sätt med två måltider förrän vi åter med nöd packade in oss i bilen och tog Ring 3:an mot Åbo. Spenderade några timmar med bror + fru, tillsammans med deras julklappsspel Alhambra, Kronobyfilmen Bröllopet (what?!), hemgjord pasta samt lite mer julklappsutdelning (fick den helt ljuvliga filmen Before Sunrise, som jag inte riktigt vet om jag vågar erkänna att jag gillar).
27.12 Åt hotellfrukost på det eleganta Hamburger Börs, där tre av oss spenderat natten, och stuvade återigen bilen full med oss och startade norrut. Efter dryga sju timmar och vissa tillbud i stil med att tanklocket hade frusit fast när vi stannade för att tanka i Härmä (?), på grund av den -18gradiga kölden, är vi hemma. Halleluja!

2 kommentarer:

enSam sa...

Varför sover ni på hotell? Fick ni inte sova hos din bror?

delpheena sa...

för att min bror bor i en tvåa och vi var fem personer som invaderade deras lägenhet... :P så två stycken sov där och resten på hotell. helt enkelt, så att säga.