torsdag 9 november 2006

bokens (och rosens?) dag.

Dagen har spenderats i böckernas tecken. Om du skulle ställa mig frågan "Om du bodde i en butik, vilken sorts butik skulle du bo i?"* skulle jag svara bokhandel. Jag kan gå timtals och strosa i bokhandlar; i Sverige får man nästan dåndimpen bara för att det är så enormt att alla böcker är på svenska. Här hemma har man ändå ett rätt begränsat urval, oftast.

När jag blir stor ska jag först bli översättare och skriva nån bok och föräras diverse nobelpriser och kanske en oscarstatyett också av bara farten, men sen ska jag öppna ett antikvariat och åldras i frid tillsammans med dammiga skatter**. Kanske ska jag skaffa skägg också, men vad gäller det får jag nog avvakta och se vad vetenskapen ställer till med först.

Idag gick jag i alla fall runt i Suomalainen kirjakauppa och skapade imaginära julklappslistor både till mig själv och andra, och sen gick jag till Lafkan och kapade två helt ljuvliga böcker om verb och substantiv före en annan tant.
"Nu hade du tur", sa skäggiga gubben. "Jag hade just lagt fram de där idag."
"Fniss", sa jag, troligen.
Sen gick jag ännu ytterligare till biblioteket, lånade skolböcker och sen vidare till musikavdelningen och sökte flöjtnoter. Inte för att jag nu har nån flöjt här. Men man vet ju aldrig. Under kan ju ske.

* Varför du skulle fråga det är beyond me, men du vet, människor är så konstiga ibland.
** Det finns en tioböckers pinka med Lotta för två ege styck på Lafkan, för övrigt, J.

2 kommentarer:

enSam sa...

Har jag missat något?
Morsdag, farsdag och kanelbullensdag är jag med på men rosens dag?

delpheena sa...

det finns en dag som heter "bokens och rosens dag". sådär på rak arm skulle jag ha sagt att den infinner sig tjugotredje februari, men mina armar är tydligen inget att lita på, 23.4 verkar det vara (även om vissa verkar fira i maj?)