torsdag 23 november 2006

julstädning.

Idag har varit en sån där dag man helst drar nåt gammalt över sig och sover bort (och när jag säger gammalt, menar jag båtfilten). Utomhus vill man då inte vara, regnet får allt sköta sig själv utan min medverkan. Istället har jag städat både bokhylla och skivsamling, samt julpyntat lite, lite. Det är konstigt, egentligen, jag har länge tänkt att jag har för mycket böcker / jag har för lite bokhylla. Så nu tänkte jag att jag flyttar skivorna som finns ovanpå bokhyllan bort därifrån, så kan jag lägga böcker där också. Sagt och gjort, pianot vaktar numera över mina skivor; men döm om min förvåning när jag hade plockat ur bokhyllan och plockat in igen - det rymdes hur bra som helst. Antingen har nån gått och stulit böcker medan jag städade, eller så... ja, jag vet inte, några förslag på tänkbara scenarion? Hursomhelst känns bokhyllan mer harmonisk nu.

Jag började dock fundera lite över ordning och reda. Skivorna står numera radade i alfabetisk ordning, vilket känns helt naturligt. Under åren har jag testat både genreordning och färgordning enligt regnbågen, men alfabetet känns klassiskt och pålitligt. Nu senast har jag haft en någorlunda genreartad klassificering, men i två skikt - ett bakom och ett framför. Nu fick alla skivorna komma ut i ljuset, vilket ledde till att vissa förvånande pinsamheter kikade fram. Melanie C, till exempel. Förvånande, inte för att jag överlag har speciellt höga tankar om min skivsamling, utan för att jag ju faktiskt har flyttat. Merparten av skivorna ligger hemma hos föräldrarna i en pafflåda i skrubben, väl undangömda, med all rätt (där hittas alla möjliga godbitar, allt från Spice Girls och S Club 7 till Alice DeeJay). Så jag måste ju ha trott att jag skulle lyssna på Melanie C. Varför?

Mina böcker klassificeras dock på helt andra grunder. Jag veet att man inte ska judge a book by its cover. Men, kära vänner, det gör jag. Helst skulle jag vilja ordna mina böcker enligt storlek, så att de bildar en rak ryggrad i hyllan. Samtidigt säger en liten röst i mitt huvud att böcker av samma författare ska stå bredvid varandra. I en drömvärld skulle alla böcker vara samma storlek - kanske är det därför jag tycker om pocketböcker?

Och vad ville jag då säga med dethär?
Att jag inte orkar gå och sova, troligen.

1 kommentar:

enSam sa...

Påminn mig inte. Vill inte börja kulstäda ännu. Jag vill inte ens vardagsstäda.
För att inte prata om all disk som ligger i köket.
Jösses så lat man har blivit.