tisdag 14 november 2006

teorier och hemligheter.

I morse fick jag ett meddelande där det stod ungefär "Godmorgon, mitt älskade barn! Varför kan man inte säga tystnade gator när man kan säga älskade barn?". Det ledde dels till skratt, och dels till ett utvecklande av en teori om att man inte kan bilda particip av intransitiva verb. Eller någå sånt*.

En annan teori som jag som hastigast utvecklade idag är den om att Tolkien inte bara använde sig av finsk grammatik när han skapade sitt alvspråk, utan även att han använde sig av finsk folklore vid skapandet av själva intrigen i Sagan om ringen. Varför? Nå, bonden Lalli högg ju av biskop Henrik fingret där han hade biskopsringen. Är det inte självklart?
(tänk vilka storverk till analyser man hittar på bara för att ens vän råkar vara på praktik)

Senare i kväll ska jag göra hemligheter. Själva innebörden av ordet hemlighet gör att jag inte kan avslöja mina planer ytterligare, men det ska bli roligt :)

* Jag antar att ingen är speciellt intresserad, så jag ids inte framlägga någon destomera utläggning om teorin, men den finns tillgänglig på begäran.

2 kommentarer:

enSam sa...

Behöver inte för min skull.

enSam sa...

Varför har du fått så många vänner? Hur får du dem att skriva i din blog så ofta? ;)