tisdag 21 november 2006

dagens i-landsproblem.

Dagens i-landsproblem har att göra med följande mening: Man har beräknat att ett normalt finskt nomen kan ha över 2200 olika former och ett verb t.o.m. upp till 12000. Det är värt att notera att dessa siffror inbegriper endast de former som bildas med böjningsändelser, possessivsuffix och fogepartiklar, däremot inte avledda ord som med hjälp av avledningsändelser bildats från samma ordstam. Ja, jag har tent i finsk grammatik & språkvård i morgon och jag vet inte alls hur jag ska läsa.

Ibland, som till exempel när man suttit och försökt göra finskstuvning av sin hjärna hela dagen och till följd av detta har både ögonvärk och huvudvärk, känns det som att man vill instämma i ett citat jag har klippt ut ur tidningen och satt upp på väggen i min vessa: - Finska är ett hopplöst språk, jävla skit, LSD-skadat. Det låter som något psykfall som har ramlat i en torktumlare, försöker Schyffert förklara om hur han upplever det finska språket.

Vår föreläsare sa visserligen att snällt nog kommer det inget hårklyveri i tenten. Men vad innebär då det, förutom att jag inte behöver veta att Maskun Hemminki hittade på ordet 'avioliitto', Abraham Poppius hittade på 'aamupäivä' och att den kyrilliska bokstaven Ë efter konsonant transkriberas som o? Tenten kommer säkert att innehålla en uppgift om avledning av ord till exempel. Men det kan väl inte ändå vara meningen att man ska sitta och traggla alla möjliga avledningsändelser tills man kan dem utantill, då det finns typ hundra för varje ordklass och bildningen tycks vara högeligen arbiträr - man måste bara veta hur det ska vara.

Usch.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vips! Så känns mina problem inte så farliga längre.
Sånadär problem har jag aldrig. Undrar varför?
Jag är nog ganska nöjd med mina finska kunskaper. Du kan inte tro hur långt man kan ta sig genom att bara kunna säga "Oletko sä maksat kaikki." och "Haluat maito tai sokeria?"

(Nu får jag nog något elakt svar till svars men jag kan behöva något som bryter ner mig lite. ;))

/Sam på jobbet