måndag 6 april 2009

hej, jag heter blod.

Idag började min grekiskakurs som jag sådär omotiverat hade anmält mig till. Det var ganska roligt. Vår lärare är lingvist till yrket - säger det inte er en del om hur kursen ser ut? Det är mindre turistgrekiska för semestern (avdelning "var ligger poolen?" och "hur mycket kostar en glass?") och mer kontrastivt språkvetande. I och med att jag inte har planerat nån semester i Grekland* men däremot spenderar största delen av mina dagar kanske inte så mycket med att språkveta som med att språkundra, så passar det mig utmärkt. Idag har jag således inte lärt mig säga "Hej, jag heter Emma" på grekiska, däremot har jag lärt mig att ordet 'blod' på grekiska heter αίμα och uttalas ungefär som Emma. Och att palataliseringen av grekiska konsonanter följer samma mönster som densamma i österbottniska dialekter. Så att sånt.

* "Grekland blev för dyrt, sa pappa och hyrde en husvagn. Men allt gick fel - fruktansvärt fel."

Inga kommentarer: