tisdag 10 november 2009

rör, rör, rör, igen.

I ett skede var jag rädd för att jag inte skulle ha något annat att blogga om (läs: wajna om) på hela året än gradun. Tänk så fel jag hade! Härmed varnar jag eder, kära bloggläsare, för kommande överdos av rörrenoveringsklageblogginlägg. De lär aldrig ta slut. Det kommer att vara som att gå och gå och gå i öknen utan vatten, man bara längtar efter att sanden och hettan ska ta slut men det gör den aldrig. Med den disclaimern:

Alltså. Jag förlängde min sandsundshelg till att även omfatta måndag, därför att jag fick ett meddelande att rörgubbarna skulle vara i min lägenhet då och vatten + avlopp skulle vara avstängt 08.00-20.00, och tisdag, därför att jag fick ett meddelande att vatten + avlopp skulle vara avstängt 08.00-20.00. Efter sightseeing i Smedsby* kom jag hem en femtiden. Det första jag slås av när jag låser upp dörren: vad sjutton har dom gjort med min dörr? Den går knappt att öppna? Det andra: hjälp, jag kan inte andas! Så jag springer till fönstret för att släppa in den ljumma novemberluften och släppa ut det där som gör att jag inte kan andas, vad det nu sen är. Lim? Det tredje: hej, huvudvärk. Så öppnar jag vessadörren. Där inne står en ny toalettstol, med en lapp på. Där står på finska att jag inte får sitta på den förrän imorgon. Jag vet inte om det betyder att man inte får sitta på den eller att man inte får använda den. Och om lappen lagts dit igår och imorgon betyder idag eller idag och imorgon betyder imorgon förtäljer inte historien. Så går jag in i köket. Där finns ett plakat över diskhon att den inte får användas mellan 08.00 och 18.00. Skåpdörrarna under diskhon står på vid gavel och inne i skåpet finns... well, ingenting. Lite cement, typ. I ivern att förnya rör har gubbarna helt enkelt svept iväg med alla rör som finns. När jag lyfter på plakatet finns där under en lapp där det står på finska att jag inte får använda köket (jo, keittiötä, inte diskhon bara...), de kommer och fixar det imorgon. Igen förtäljer inte historien vilken typ av imorgon detta imorgon syftar till, men vi kan ju välja att ha förtroende för mänskligheten och tro på att det är imorgon-imorgon. Historien förtäljer heller inte hur länge det tar att fixa dit nya rör men jag går out on a limb here och gissar att morgondagen inte blir dendär 'äntligen får jag sitta hemma och ta det lugnt och fokusera på graduskrivande'-dagen jag drömt om. Jag gissar också att man hommar köksrör med samma lim/gift som framkallar huvudvärk och andnöd och att jag inte kan sitta hemma överhuvudtaget. När diverse gubbar brakar in här imorgon vet jag heller inte. Troligen medan jag sover. Troligen sover jag inte länge efter det.

Så att, sånt spenderar jag hela mitt studiestöd & bostadsstöd på. Vad gör ni med ert?

* Smedsby, jo; polisen stod och blåljusade sig där i mommokorsningen så bussen måste svänga in mot Smedsby city och köra lite gaturally där. Gaturallyt var väl strängt taget inget måste, men vi tog en sväng via mommos och nån random återvändsgränd där det var svårt att svänga en buss och människor tittade ut genom fönstret och bara what? Fast sen hittade vi Vasa också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rörigt värre!

Anonym sa...

sa A-M

Anonym sa...

Hade de inte lämnat nåt meddelande om att skåpen skulle tömmas? Skulle väl ha känts lite bättre att göra det själv.
/m

delpheena sa...

nej, inget meddelande. fast det var ju mest bara skräp ändå.