lördag 29 maj 2010

ESC 2010, semi 2 och final.

Hörni. Vad var det som hände egentligen? De jag litade fullständigt på - Israel och Irland - bjöd på kråksång, men gick vidare ändå; Kroatien sjöng bra, men gick inte vidare; Anna Bergendahl gjorde ett så fantastiskt framträdande att jag började tro att hon skulle klara final i alla fall, men nej. Och så vidare.

Men, här gråter vi inte över spilld mjölk. Det finns ju så mycket mer mjölk att spilla ikväll och gråta över imorgon.

Ännu återstår mutländerna och värdlandet, alltså:
2. Spanien
Teatraliskt och spanskt och excentriskt av Spaniens svar på Neo. Jag fullkomligt älskar det här, men misstänker att det finns många som hatar också.
3. Norge
Om allt går som det gjort hittills kan ni räkna med falsksång av norrmannen, för det här är en snubbe som kan sjunga. Låten? Mjao, musikal. Kompetent, men inget hjärta.
12. Storbritannien
Hej, karaoke! Här är en grej som jag tycker är skum och också rätt tragisk: i likhet med förra året, då Andrew Lloyd Webber skrev Storbritanniens bidrag, så har britterna valt ett känt namn för att komponera en låt och sen tävlat om vem som ska framföra den. Det betyder att a) det borde vara en bra låt, och b) sångaren borde vara den bästa möjliga för låten, right? Not so much, på båda punkterna.
18. Frankrike
Problemet med att använda samma låt som bidrag i ESC och som officiell fotbolls-VM-låt är att låten troligen inte passar båda forumen. ...vilket skulle bevisas.
22. Tyskland
En annan av mina absoluta favoriter. Man blir ju så glad.

Så vem vinner? Ärligt talat har jag ingen aning. Tyskland är min bästa gissning, men det kan gå lite hursomhelst. Det finns ingen Alexander Rybak i år, och nästan alla dedär favorittippade låtarna har ju fallit igenom på ett eller annat sätt. Så det blir väl nog bara att bänka sig framför teven ikväll och kolla hur det går, helt enkelt. Trevlig schlager på er!

Inga kommentarer: